Britská post-jazzová vlna opláchne Česko

20. září 2017

Chystají se koncerty hned tří britských kapel, představujících osvěžující současný pohled na (nejen) jazzovou inspiraci. V říjnu a listopadu budou před pražskými a olomouckými posluchači defilovat GoGo Penguin, Portico Quartet a Hidden Orchestra.

Co tyto skupiny spojuje, tedy krom domovské půdy Spojeného království? Citlivá kombinace akustických nástrojů a elektroniky, slabost pro melancholii, čich na nosné melodie, inspirace v tom nejlepším z klubové taneční elektroniky i post-rockového sonického mlžení. Jinak jde samozřejmě o spolky svrchovaně osobité.

Žádné ze tří jmen není u nás třeba dlouze představovat. GoGo Penguin si například v Olomouci zahráli už v roce 2015. Také Portico dobře známe nejen z pražského Paláce Akropolis a Hidden Orchestra jsou v Čechách a na Moravě doslova jako doma. Podívejme se tedy spíše, co je u koho nového.

Manchesterští GoGo Penguin loni provedli zásadní změnu vydavatele. Od agilní, stylotvorné nu-jazzové firmičky Gondwana Records postoupili k legendárnímu labelu Blue Note. Ovšem novátorství „pianového tria virtuálního věku“ tento přestup nijak neohrozil. Však Blue Note netrpí žádným zkostnatěním.

Třetí album GoGo Penguin, nazvané Man Made Object (2016) a „inspirované fascinujícími myšlenkami robotiky, transhumanismu a kybernetického vylepšení člověka“, jak vysvětlil pianista Chris Illingworth, právem sklidilo chválu fanoušků i kritiky.

„Album Man Made Object je doslova šité na míru lenivému užívání si… Zároveň vykresluje idylické pastorální výjevy i volně zkoumá vědecké koncepty,“ napsali o zdařilé desce v Pitchfork a přirovnali ji k dojmu, jakým působí Reggiova filmová esej Koyaanisqatsi.

Podobně aktuální témata řeší vlastně i nová, úplně čerstvá deska Portico Quartet, programově pojmenovaná Art in the Age of Automation a se stylovým obrázkem tabletu na titulce.

„Umělecká vize obalu korespondující s názvem alba vznikla, když jsem zkoumal myšlenku skenování pohyblivých objektů. Výsledný obraz je přesně takový: Na tabletu už hraje film, zatímco skenování pořád probíhá.“

„Onen obraz už je cosi vytvořeného samotným tabletem, zatímco realita si běží dál po svém a je stále zaznamenávána,“ filosofuje bubeník Duncan Bellamy. Lze předpokládat, že tento vizuálně-elektronický, reálně-virtuální překryv či posun bude i leitmotivem nálady živých vystoupení.

Více se o novém počinu Portica a tím pádem i repertoáru koncertů dozvíte v recenzi alba zde.

„Virtuální“ projekt Hidden Orchestra skotského skladatele a producenta Joea Achesona vydal v červnu třetí album Dawn Chorus. Od předchozího počinu ho dělí pět let, Acheson tak měl dost času nastřádat nové nápady i samply.

Ony samply hrají tentokrát mimořádně zajímavou úlohu. Jde o náladotvorné přírodní zvuky s dominujícím ptačím zpěvem za úsvitu. Hle, vytanula nám další podobnost témat se dvěma předchozími kapelami: Opět kontrast přirozeného a přírodního, názorně ilustrovaný proplétáním „počítačových“ a živých zdrojů zvuku.

Z našeho úhlu pohledu je navíc mimořádně zajímavé, že na instrumentaci se podílel i český kvartet Clarinet Factory. V koncertní podobě „Skrytého orchestru“ pak uvidíme krom kapelníka, basisty a „elektronika“ Achesona také klavíristku a violistku Poppy Ackroydovou, bubeníka a hráče na trombon Tima Lanea a dalšího bubeníka Jamieho Grahama.

Jak je vidět, ačkoliv k nám všechna tři seskupení míří opakovaně, mají k nabídnutí spoustu nového. Navíc příjemné zážitky z předchozích vystoupení lákají k oživení. Stačí si vybrat město, do kterého máte blíž.

 

Data & místa:

GoGo Penguin

2. 10. Praha, Palác Akropolis

3. 10. Olomouc, Jazz Tibet Club

Portico Quartet

10. 10. Praha, Palác Akropolis

11. 10. Olomouc, Jazz Tibet Club

Hidden Orchestra

26. 11. Praha, Lucerna Music Bar

27. 11. Olomouc, Jazz Tibet Club

Spustit audio