Bolest, láska i zápas mezi duchem a tělem. Tereza Marečková přibližuje nové inscenace divadelní společnosti Masopust

16. květen 2017
Nevěsta (Masopust, 2017)

Hostem Čajovny byla umělecká ředitelka Masopustu Tereza Marečková. Mimo jiné představila dvě novinky souboru – inscenaci hry Martina Františáka Nevěsta a mysteriózní operu Deník zloděje. V této sezoně mohou oba kusy zájemci vidět v pražském Divadle Komedie.

Drama Nevěsta se odehrává v 50. a 90. letech a je inspirováno skutečnými deníky nazvanými Sny o mamince, které našel Martin Františák na staré půdě. Je v nich „zachycena životní bolest, láska, vnitřní svět jedné ženy. Příběh popisující v náznacích vztah s její maminkou,“ upřesnila Tereza Marečková.

Matka se s dcerou přestěhovala do vesnice. „Musely se těžce protloukat v neznámém prostředí. Hra tedy popisuje soubor vztahů vesnice k ženám. Staly se nevěstami – za různé služby se věnovaly nejstaršímu řemeslu. Bolestné je, že matka postupně do této činnosti zasvěcovala i svou dceru.“ Hlavní postavy si zahrály Natália Drabiščáková a Ivana Uhlířová, režii měl mladý divadelník Jan Holec.

Deník zloděje kombinuje úryvky ze stejnojmenného autobiografického díla Jeana Geneta s barokní básnickou skladbou Bedřicha Bridela Co Bůh? Člověk?. „Jsem tím pořád fascinovaná, jak je to zvláštním způsobem propojené, jak si to odpovídá," popsala svůj zážitek po premiéře Marečková.

Jde o „rozhovor bídáka a zlotřilce Geneta s Bridelem, který se pokouší dotýkat duchovnosti a vznešenosti, zároveň ale právě v barokním napětí a vědomí zápasu mezi duchem a tělem. Na místě je přídavné jméno mysteriózní, které přidal Martin Dohnal. Tedy že je to mystérium, pokus o proměnu člověka.“ Jedinou roli ztvárnil herec, muzikant a zpěvák Miloslav König. Vystupuje za hudebního doprovodu Martina Dohnala v režijním nastudování Jana Nebeského.