The Bird and the Bee resuscitovali syntetickou éru 80. let

30. květen 2014

Pokud se nějaké hudební uskupení přikloní k reinterpretacím již časem prověřených a vyzkoušených hitů od někoho jiného, můžeme to chápat buď jako dosavadní stagnaci vlastních kompozičních nápadů nebo jako snahu o znovuoživení opomíjených a pozoruhodných hudebních kousků.

The Bird and The Bee neboli Greg Kurstin a Inara George se po dvou vlastních autorských albech z roku 2007 a 2009 rozhodli vzdát poctu jinému duu – Darylu Hallovi a Johnu Oatesovi - lehce vyžilým, ovšem zkušeným hitmakerům populárních písní. A tak vznikla deska obsahující osm celkem notoricky známých písní, které možná ještě dnes rotují v původních verzích v českých rádiích, a taky jednu skladbu z vlastního pera dua z Los Angeles.


Plný hudební vrchol si dvojice Hall & Oates užila v pozdních 70. letech a na začátku let osmdesátých. A písně jako Kiss on My List nebo I Cant Go For That se dostaly do nejlepší světové čtyřicítky hudebního průmyslu. Tehdy nejmodernější syntetické disco a populárně chytlavé písně se duo The Bird and the Bee pokusilo citlivě přenést i do 21. století, ovšem bez pěstovaných knírů, trendových plísňáků nebo rozvrkočených účesů neidentifikovatelných tvarů. Přestože popový revivalismus z 80. let je tahounem i mnohých současných hudebních směrů, ne vždy se každý produkt stvořený v hlubokém entuziasmu ze syntetického zvuku popmusic plodně přenese i do dob „Babylonu“ post-post moderních rozmanitostí.

02016871.jpeg

Vybrané nahrávky z alb Private Eyes, Voices nebo H2O mapují nejstěžejnější dobu amerických rádiovek z dílny Halla a Oatse. A Inara George společně s Gregem Kurstinem jim zanechávají téměř identickou zvukovou podobu, jen ji modernizují preciznějším přístupem a z dnešního pohledu plytký zvuk 80. let nahrazují plnohodnotnějším. Ne vždy se interpretační modernizace stává přínosnou a tam, kde se skladební konstrukce držel nostalgický zvuk, ho smetla producentská preciznost.

02016869.jpeg


Album vzdávající hold ještě žijícímu duu Hall & Oates může prověřit jen čas, uvidíme, zda po Volume I bude následovat i další, nebo zda se bude jednat pouze o jednorázovou akci. Každopádně vyvstává opětná otázka, zda již ověřené písně mají být chápány ve své evoluční kontextualitě, nebo zda se mají transformovat do modernějšího tvaru.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.