Bez sentimentality vypráví režisér Konwitschny Pucciniho Bohému

03055419.jpeg

Legendární německý operní režisér Peter Konwitschny se vrátil do Bratislavy, aby po Eugenovi Oněginovi a Madame Butterfly nastudoval v SND další titul – Pucciniho Bohému.

Dílo získává v jeho podání novou podobu, srozumitelnou nejen pro znalce opery. Krásný a smutný příběh o čtveřici mladíků bez peněz vypráví režisér bez sentimentality , prostě a přesvědčivě. Výjevy opery srší veselostí a – nejednou černým – humorem " bohémů ", kteří ním překrývají své deprese a pocit marnosti. Jejich vtipkování i jejich lásky jsou svým způsobem bojem o život.

Středem děje je však příběh lásky jednoho z nich, básníka Rodolfa a prosté švadleny Mimi. Náhoda včas spojí jejich osudy, aby je však brzy opět rozdělila nelítostná nemoc. Nakonec se Mimi ještě jednou vrátí k milému a do kruhu jeho veselých kumpánů, ale už jim zbývá jen se rozloučit – protože životní nit hrdinky se neodvratně kdo protrhuje.

03055415.jpeg

Konwitschného pohled na postavy příběhu je pronikavý a plný porozumění. V jeho rukách a v rukou dirigenta Friedricha Haidera neztrácí Bohéma nic ze své krásy a zároveň výrazně získává na dramatické pravdivosti a síle.

Bohéma Giacoma Pucciniho patří k často uváděným titulem Slovenského národního divadla. Poprvé v SND zazněla již v roce 1922, jen dva roky po vzniku divadla. Dramaturgem nejnovějšího uvedení opery je Vladimír Zvara, podle kterého Bohéma v podání režiséra Petra Konwitschneho není jen romantickým dílem. Bohému vnímá režisér Konwitschny jako asi nejvíce zatížené tradiční sentimentalitou a kýčem v dějinách jejího uvádění.