Bester Quartet. Více známý v zahraničí než doma

7. červen 2017

Jeruzalémská synagoga se otevřela hudebnímu experimentu jedné z nejlepších soudobých avantgardních kapel inspirovaných středoevropským klezmerem, jazzem a klasickou hudbou.

Protagonistou večera bylo polské uskupení Bester Quartet. Lídrem kvarteta a současně autorem všech skladeb je Jaroslaw Bester. Uskupení vzniklo v roce 1997 jako Cracow Klezmer Band pod záštitou Mezinárodního festivalu židovské kultury v Krakově. Později změnili název kapely na Bester Quartet, ale styl i muzikantská sestava zůstaly zachovány.

V Krakowě se před 2. světovou válkou nacházela jedna z největších židovských čtvrtí Kazimierz. Během války byla zničena a její obyvatelé se stali oběťmi holokaustu. Pochmurná atmosféra místa inspirovala Stephana Spielberga při natáčení Schindlerova seznamu a přispěla k znovuvybudování nové čtvrti.

Čtveřice muzikantů s akademickým vzděláním Bester Quartet začínala právě zde. Nejprve hráli v klubech hudbu inspirovanou autentickými klezmerovými nahrávkami z počátku století. Později se její repertoár proměnil. Lídr kapely, hudební skladatel a vynikající hráč na ruský akordeon, tzv. bajan, Jaroslaw Bester si vypracoval osobitý kompoziční styl počítající se skvělou technickou vybaveností svých hudebních kolegů.

Bester Quartet je mnohem více známý v zahraničí než doma. Ke světové popularitě přispívá i skutečnost, že jeho alba od samého počátku kapely vydává americký label Tzadzik, jeden z nejprestižnějších vydavatelů zaměřených na expeprimentální soudobou hudbu ovlivněnou klezmerem.

Bester Quartet hraje ve složení Jaroslaw Bester: Bayan, multiinstrumentalista Oleg Dyyak: bajan a klarinet, Jaroslaw Tyrala: housle, Mikolaj Pospieszalski: kontrabas a na albu Metamorphoses si jako hosta přizvali i trumpetistu Tomasze Zieteka. V kompozici Prologue se Oleg Dyyak chopil arménského nástroje duduk, který celé skladbě dodává mystickou, zasněnou atmosféru.

autor: sch | zdroj: Kateřina Andršová
Spustit audio