Beseda u Bigbítu má být festival jako u vás v obýváku, říká dramaturg Zdeněk Neusar
Jak je možné, že se do malé jihomoravské vesnice Tasov každoročně sjíždí špička české i zahraniční scény? A má ještě Beseda u Bigbítu něco společného s bigbítem?
O unikátní hudební přehlídce, která začíná už v pátek 2. srpna, jsme v ArtCafé mluvili s kurátorem hudebního programu Zdeňkem Neusarem. „Diskuze o tom, co je a co není bigbít a jestli jsme ještě vůbec Beseda u Bigbítu mě vždycky bavila,“ přiznává Neusar na úvod. „Původně byl název reakcí na besedy u cimbálu, které jsou pro jižní Moravu typické a na tom bigbítu jako hudebním žánru jsme si nikdy nezakládali.“
Festival bez kompromisů
Podle Neusara Beseda vždy razila názor, že nic není nemožné. „Základním cílem bylo od počátku představit aktuální československou scénu. Nové kapely, které mají čerstvě vydané desky a neohlížejí se dozadu,“ dodává. Letošní, už sedmadvacátý ročník Besedy, to potvrzuje. Na přehlídce vystoupí zpěvačka Aneta Martínková se svou kapelou Margo, autorka jedné z nejvýraznějších českých elektropopových nahrávek letošního roku. Dojde i na slovenskou písničkářku Moniku Midriakovou s projektem Leto s Monikou, Čáry života Jana Boroše nebo třeba slovenskou producentku a zpěvačku Katarzii a její politicky angažované album Antigona, které natočila společně s uznávaným producentem Pjonim.
Besedě se ale pravidelně daří vozit nejen to nejlepší ze současné české i slovenské produkce, ale i velká jména zahraniční alternativní scény. Letos na Besedě vystoupí třeba čerstvá synthopopová kapela International Teachers Of Pop z anglického Sheffieldu, která letos vydala debutovou desky plnou silných melodií i nadhledu.
Největším zářezem v programu Besedy je ale respektovaná americká kapela Algiers, která ve své velmi intenzivní hudbě míchá post-punk, gospel a silně rezonující společenská témata.
Čtěte také
„O tuhle kapelu jsme se snažili čtyři roky, v podstatě od okamžiku, kdy v roce 2015 vystoupila na polském festivalu OFF v Katovicích,“ upřesňuje Neusar. „Tehdy nám skupina utekla a už jsme ani nedoufali, že ji někdy přivezeme, její sláva mezitím dávno přerostla Besedu. Je to zároveň jedna z mála kapel, na které se shodli všichni čtyři členové dramaturgického týmu. To se stává málokdy.“
Sami organizátoři festival označují jako „kulturu z jiného světa“. Co přesně tohle podle Neusara znamená? „Tenhle slogan jsme vymysleli v roce 2008, abychom návštěvníkům dali vodítko a naznačili, že tady jde o něco jiného, než o bigbít. Kultura z jiného světa je náš svět tak, jak si ho představujeme. Je to festival bez kompromisů. Člověk si může v deset večer zout boty a v pohodě se dostat před hlavní pódium a poslechnout si headlinera bez tlačenic. Chceme, aby lidé měli komfort, proto už nezvyšujeme kapacitu, i když by to ještě šlo. Důležité je i to prostředí malé moravské vesnice, výhled na Bílé Karpaty, topolový háj,“ uzavírá Neusar.
Poslechněte si celý hudební speciál Jiřího Špičáka:
Související
-
Hudební festivaly 2019: Hvězdy ze spodních pater
Ať už na letní festivaly jezdíte kvůli velkým hvězdám, atmosféře nebo kamarádům, vždy zkuste pátrat také ve spodních patrech programu. Dost možná budete překvapeni.
-
Funebráci z Břevnova. Dokument o zániku a vzkříšení bigbítu v jedné pražské čtvrti
Na začátku dnešního příběhu je následující situace – členové kapely The Undertakers zkoušeli v prostorách smíchovského pivovaru. Bylo 20. srpna 1968 večer...
-
Kam na festivaly? Tipy, které vás za hudbou zavedou do pevností, harmonických hájků i na letiště
V České republice se každé léto odehraje přes dvě stovky festivalů – od těch nejmenších, regionálního charakteru, až po klasické pekelné cirkusy s deseti tisíci návštěvníky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.