Berliozovy sny a vášně. Od úmrtí jednoho z nejoriginálnějších skladatelů uběhlo 150 let

8. březen 2019

V hudbě Hectora Berlioze (11. 12. 1803 – 8. 3. 1869) se propojuje talent hudební s talentem literárním. Uměl latinsky a od dětství miloval Vergilia a další velké básníky. Dokázal napsat stovky hudebních kritik a zanechal velmi čtivé memoáry, které jsou barvitým popisem všeho vysokého i nízkého v hudebním světě.  Ukázky z pamětí Hectora Berlioze si můžete poslechnout on-line po dobu jednoho týdne. Čte Jan Vlasák.

Právě dnes uplynulo 150 let od smrti Hectora Berlioze, asi nejodvážnějšího skladatele své doby, kterému mnozí rádi říkají „revolucionář“. Navštívil také Prahu a ve svých Pamětech o tom má pozoruhodnou zprávu.

8. 3. 15:00
Odpolední koncert
Fantastická symfonie op. 14.
Nejslavnější skladba Hectora Berlioze ve výroční den.
Epizoda ze života umělcova. (55 min).
Hrají Berlínští filharmonikové, řídí Daniel Barenboim.

Jeho Fantastická symfonie byla ve své době zjevením, novým typem hudby, který se teprve rodil. Posluchačsky atraktivní je dodnes – pro znalce, ale i pro mladé gymnazisty. Existuje mnoho muzikologických studií, ale třeba také jedna studentská seminární práce, které vděčím za to, že mi připomněla výklad Leonarda Bernsteina, nepřímo určený americkým hippies. Ne náhodou symfonii zařadil do svého slavného cyklu koncertů pro děti, které pořádal v Carnegie Hall. Bernstein říká, že je to „první psychedelická symfonie v dějinách hudby“. A pro popis skladby používá příměr o mladém hudebníkovi „chorobně citlivé povahy a horečné představivosti“, který požil opium. V něčem je to samozřejmě Berliozův autoportrét, a také příběh jedné z jeho nešťastných lásek. Proto se o Fantastické mluví jako o první „programní symfonii“, milovaná bytost je tu proměněna do „idée fixe“, do hudebního tématu, procházejícímu celou skladbou.

Hector Berlioz (1803-1869)

A jak dále říká Bernstein, první věta „Sny a vášně“ vykreslí zasněného romantického milovníka, dříve než jej zachvátí posedlost. Druhá věta „Na plese“ je opojná a zároveň elegantní. Rozsáhlá třetí věta je „Scéna na venkově“, nádherný a romantický výhled na hory a pastýře. Pak ale přichází ostrý střih, 4. věta „Pochod na popraviště“, až naturalistická snová scéna, ve které si hrdina vzpomene na svou milou krátce předtím, než mu useknou hlavu. A pak efektní a strašidelný „Sabat čarodějnic“, ve kterém zůstane z idée fixe jenom hořká parodie.

Leonard Bernstein svůj výklad Fantastické uzavřel poselstvím pro americké „květinové děti“ 60. let:

Přivoďte si halucinace drogami a skončíte senzačně: na vlastním pohřbu. Přijměte raději Berliozův nápad, že hudba je vše, co potřebujete k těm nejdivočejším vidinám, které vás zavedou do pekel a zpět. S drogami se vám to možná povede také, ale už se vám to nemusí povést zpátky.

Existuje mnoho slavných nahrávek symfonie, která byla na dlouho nejmodernější skladbou své doby a inspirovala celou následující epochu. Nejslavnější dirigent současnosti Daniel Barenboim jí měl velmi zažitou s Orchestrem d´Paris a pak ji nahrál i s Berlínskými filharmoniky. Tuto nahrávku můžeme poslouchat v Odpoledním koncertu ve výroční den 150 let od skladatelova úmrtí. Části z bohaté Berliozovy operní tvorby jsou připraveny pro sobotní Polední koncert a Berlioz je tématem také Operních Reflexí od 19 hodin. A k Berliozovi se nadále vracíme opakovaně, mimo jiné v přímých přenosech z Pražského jara i Smetanovy Litomyšle.

 

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.