Berlínští filharmonikové provedli pod taktovkou Jakuba Hrůši premiéru kompozice Olgy Neuwirth

22. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jakub Hrůša

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

V rámci letošního jubilejního 70. ročníku festivalu Berliner Festspiele se konal koncert dramaturgicky orientovaný na rakouskou hudbu – klasickou i tu zcela soudobou. 

Berlínští filharmonikové za řízení Jakuba Hrůši provedli ve světové premiéře kompozici renomované rakouské skladatelky Olgy Neuwirth Keyframes for a Hippogriff s podtitulem Musical Caligrams in memoriam Hester Diamond, na jejímž provedení se spolupodíleli kontratenorista Andrew Watts a Tölzský chlapecký sbor. Ve druhé části večera zazněla Symfonie č. 4 Es dur Romantická Antona Brucknera.

Festival Berliner Festspiele se koná na přelomu srpna a září. Jeho historie se začala psát v roce 1951. V průběhu času se festival vyprofiloval v reprezentativní  přehlídku spolupořádanou Nadací Berlínských filharmoniků. Její program má široký záběr a důležité místo v dramaturgii má soudobá tvorba, která zaznívá v konfrontaci s prověřenými tituly hudební klasiky.

Čtěte také

Bylo tomu tak i na koncertě, na němž zazněla premiéra kompozice Rakušanky Olgy Neuwirth, která patří mezi přední hudební tvůrce současnosti. Její skladba Keyframes for a Hippogriff vznikala v letech 2019/20 na objednávku Newyorských filharmoniků. Původní provedení se mělo odehrát v roce 2020 a reflektovat výročí, kterým bylo od roku 1920 garantováno americkou ústavou ženám volební právo. V důsledku protipandemických opatření, ale k  plánovanému provedení nedošlo a premiéra se tak odehrála s ročním zpožděním. V základu velkoryse obsazené kompozice pro kontratenor, dětský sbor a orchestr stojí text sestavený skladatelkou z fragmentů z děl jejích oblíbených autorů, se kterým koresponduje proměnlivost a rozmanitost hudební složky. V rovině obsahu jde o proklamaci svobody a diverzity jako utopických atributů lidské společnosti.

Druhá část programu koncertu byla věnována hudbě Antona Brucknera – varhaníka a skladatele, svérázné osobnosti evropské hudby 19. století. Byl autorem, jehož práce byla provázena přísnou autokritičností, díla vznikala dlouho a obtížně. Nicméně jeho odkaz v oblasti symfonické hudby s devíti číslovanými symfoniemi je úctyhodný. Navazuje na historické základy symfonického žánru reprezentované zejména tvorbou Ludwiga van Beethovena, patrné jsou i vlivy bachovského kontrapunktu. Brucknerovy symfonie se vyznačují bohatou novoromantickou harmonií a hutnou a barevnou instrumentací. Nejčastěji uváděnou je Symfonie č. 4 Es dur Romantická, která vznikla v  první polovině 7o.let 19. století a je skladatelovým holdem přírodě a jejím krásám.

autor: Dagmar Henžlíková
Spustit audio