Berlinale blog. Festival skončil velkým překvapením. Vyhrál rumunský průzkum sexu a intimity. S českou koprodukcí
Debut režisérky Adiny Pintilie Nedotýkej se mě, film na pomezí dokumentu a hraného filmu, ve kterém režisérka sebe i diváky konfrontuje s podobami sexuality a sebepřijetí, vyhrál hlavní cenu na festivalu Berlinale.
Letošní 68. ročník berlínského festivalu měl poměrně vyrovnanou úroveň. Disponoval skupinou zhruba osmi různorodých titulů, mezi kterými se porota mohla rozhodovat o vítězi. Několik cen také získaly filmy, které vstoupily do soutěže v posledních dvou dnech. Mezi ně patří i překvapivý vítěz festivalu, rumunský snímek Nedotýkej se mě, které vznikl za česko-německo-francouzsko-bulharského koprodukčního přispění. (Je to mimochodem po Aferim! už druhý rumunský film za poslední tři roky, který českou koprodukční spoluúčast dotáhl k zásadní ceně na tomto áčkovém festivalu.)
Nejsilnější momenty Berlinale 2018

Šest českých filmových publicistů v debatě nad programem Berlinale 2018. Objevy, televizní trendy, favorité na Zlatého medvěda...
Suverénní debut Nedotýkej se mě vznikal podle autorky sedm let a přináší zcela jiný filmový přístup než filmy rumunské nové vlny, které zemi proslavily v posledních 15 letech. Porota vedená Tomem Tykwerem (která jinak např. kompletně opomenula všechny jeho německé krajany) Nedotýkej se mě ocenila především za upřímnost a progresivní filmový jazyk.
We gave the Golden Bear to a complex, challenging film that we ultimately found very moving: TOUCH ME NOT pic.twitter.com/IbcVIx1YSN
— Stephanie Zacharek (@szacharek) 25. února 2018
Film nachází svoji vlastní originální formu na pomezí dokumentu a hraného filmu. Jeho hrdiny jsou lidé, kteří v inscenovaných situacích mluví ve filmu o vlastních problémech s přijetím svého těla a se sexem. Například se nepřekonatelně bojí fyzického doteku. Protagonisté se konfrontují vzájemně například s terapeuty, transgender lidmi, prostitutkami a prostituty, ale také s fyzicky postiženými lidmi a s režisérkou samotou. Ta totiž také vstupuje do diskuse a do obrazu.
S empatií do spletitosti sexuality pronikáme víc než jindy
Film je stylizovaný celý do aseptické bílé barvy, která dominuje oblečení i místnostem a otevírají ho makroskopické záběry na lidskou pokožku. Mladá režisérka nás tedy od počátku přiměje překračovat hranice. Hranice ve smyslu vzdálenosti ke druhým i ve smyslu hranice běžného, ve vztahu k nahotě. Jeden příklad za všechny – například sledujeme transgender prostituta, který si hraje se svými prsy, mluví o tom, jak se jmenují, a které bylo první. Při tom schovává svůj penis mezi stehna. Adina Pintilie na jeho příkladu nebo jeho vyhraněném příkladu tělesně těžce postižených lidí přesvědčivě ukazuje, že (spokojený) vztah k vlastnímu tělu je věcí našeho psychického nastavení více než výchozích dispozic.
Více než dvouhodinový film zavede diváky i na swingers party, které se účastní postižený, který se v určité části života charakterizoval jako „mozek, přenášený druhými lidmi z místa na místo“, ale není jen výčtem vyhrocených sexuálních „extrémů“ a bizarností, ve výsledku je Nedotýkej se mě i dojemný snímek, jak potvrzují i konkrétní slova členů poroty.
Nepochybně jde o překvapivou, vyhraněnou volbu, která mnoho lidí popudila a jiné nadchla. I samotnou režisérku, která mimochodem na podium při světové premiéře přivedla největší delegaci, kterou jsem kdy viděl, včetně českého koproducenta Radovana Síbrta, úspěch viditelně zaskočil. V lecčems jde také o film s velmi berlínským duchem, který svoji trvanlivost bude ještě muset osvědčit dalšími projekcemi. Ale odvážné volby k festivalům patří a v celkovém součtu cen porota ukázala soudnost a ocenila i filmy zcela jiného zaměření a kvalit.
Související
-
Berlinale blog. Na českou účast můžeme být hrdí díky filmu Až přijde válka
Slovenská domobrana, český režisér. Znepokojivý dokument Jana Geberta pojednává o mimořádně aktuálním evropském tématu.
-
Berlinale blog. Černobílý asijský svéráz, jehož každé přirovnání kulhá
Festival Berlinale uvedl novinky dvou autorů, kteří bývají označovaní za tvůrce „ve své vlastní kategorii“. Hong sang-soo a Lav Díaz – proč psát právě o nich?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.