Benzin a celuloid. Saša Kolowrat, fascinující osobnost, v jejíž blízkosti bychom si nepřáli být

„Saša byl takový lesklý, byla to osoba, za kterou se každý otočil,“ charakterizoval Jindřich Kolowrat Krakowský svého bratra, úspěšného automobilového závodníka, prvního z vlastníků soukromého letadla v rakousko-uherské monarchii a zakladatele rakouského filmového průmyslu.

Alexander „Saša“ hrabě Kolowraat-Krakowský nepochybně byl oslnivou osobností. Jeho nesmírná energie pohlcovala vše kolem. Patřil k lidem, jejichž činy jsou obdivuhodné, ale v jejichž blízkosti, jak potvrzuje Richard Pecha, autor monografie věnované „automobilovému závodníku a filmovému magnátu“, nazvané Benzin & celuloid: „To prostě nejde žít vedle takovéhle osobnosti, vedle níž je každý den naprosto hektický. Byl to bohém, kolují o něm neuvěřitelné historky, ale na druhou stranu všichni se shodují v tom, že on se na všechno velice pečlivě připravoval, že každý závod měl prozkoumaný do posledního metru a každý film byl propočítaný do poslední koruny. Takže on v tom svém hektickém životě měl metodu.“

03802744.jpeg

Třikrát objel Evropu, produkoval filmy, závodilAlexander byl prvorozeným synem Leopolda Filipa hraběte Kolowrat-Krakovského, příslušníka jednoho z nejstarších a nejvýznamnějších šlechtických rodů. Stal se průkopníkem motorismu, filmu, aviatiky a válečné propagandy. Snažil se uvést do běžné výroby „lidové vozidlo“, až několik let po jeho smrti byl do výroby uveden Volkswagen. Věděl, že dobrý výrobek ještě více podpoří dobrá reklama, a tak premiéry jeho filmů provázely „sofistikované“ propagační akce. Vsadil na němý film, protože díky němu může být kinematografie internacionální. Saša Kolowrat byl, dnešním slovníkem, hektická osobnost. Nebyl to ale v žádném případě nepokoj a chaos zpovykaného šlechtického chlapce spoléhajícího se na ochranné paže rodu. Saša byl podnikavý, samostatný a prozíravý. V jeho hřmotné postavě se skrývala suverénní duše vizionáře.