Beethoven, Dvořák a Hosokawa. SOČR zahájí sezonu slavnostním koncertem v Rudolfinu
V pátek 25. září se SOČR po delším čase vrátí na pódium Dvořákovy síně Rudolfina. S ohledem na nepříznivou a zhoršující se epidemiologickou situaci v České republice a po vážné úvaze se vedení orchestru rozhodlo změnit program zahajovacího koncertu 94. sezony, aby z preventivních důvodů snížilo rizika spojená s šířením koronaviru.
Symfonický orchestr připravil program pouze instrumentální, avšak neméně atraktivní. Úvodní skladba Toshia Hosokawy zůstává v programu beze změny. Letošní Beethovenovo 250. výročí narození si připomeneme jeho První symfonií.
Vrcholem večera bude nesporně Dvořákův Violoncellový koncert h moll, jedno z nejslavnějších a nejhranějších děl klasické hudby v podání špičkového violoncellisty Albana Gerhardta.
DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PÁTEK 25. ZÁŘÍ V 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas Vltava.
Záznam koncertu vysílá ČRo D-dur 30. září ve 20 hodin.
Toshio Hosokawa
Toshio Hosokawa patří mezi asijskými umělci k těm, kteří se školili a inspirovali v západní Evropě, zároveň ale nacházejí řadu podnětů i v tradicích hudby své země. Studoval v Berlíně u Ysanga Yuna, pak ještě ve Freiburgu; zúčastnil se letních kurzů v Darmstadtu, mekce avantgardní hudby, později tam působil jako lektor.
Čtěte také
Po návratu do Japonska založil Mezinárodní seminář soudobé hudby v Akijošidai a festival v Jamaguči. Řadu let byl rezidenčním skladatelem Tokijského symfonického orchestru a v Tokiu vyučoval i na vysoké hudební škole. Přijímá vlivy nejen z japonské dvorské hudby, ale také z umění kaligrafie a divadla nó.
Jeho skladby se hrají na prestižních festivalech. Meditace vznikla k uctění obětí tragédie velmi brzy po zemětřesení na objednávku jihokorejského hudebního festivalu Tongyeong International. Měla tam premiéru v březnu 2012 v provedení Festivalového orchestru a pod taktovkou Alexandera Liebreicha.
Ludwig van Beethoven
První z Beethovenových symfonií zazněla v premiéře při jeho autorském koncertě v dubnu roku 1800. Je to pokojná a bezstarostná skladba, ale i tak vyvolala odmítavé reakce. Bylo jasné, že autor má talent, ale vyčítalo se mu, že „karikuje Haydna“ a že nechává až příliš volný průchod „nevhodným výbuchům domýšlivé arogance“. Z dnešního pohledu a s vědomím dalšího vývoje skladatelova rukopisu se takové soudy jeví úsměvně. Ve své První ještě rozhodně nedospěl k úplnému osvobození od tradičních řešení, vliv Haydna a Mozarta je jasný.
Antonín Dvořák
Očekávatelným vrcholem večera bude Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll z roku 1895, doklad mistrovy skvostné tvůrčí invence. Stejně jako další skladby zrozené na americké půdě má i on osobité intonační a výrazové zabarvení.
Alexander Liebreich, dirigent
Alban Gerhardt, violoncello
Sólový part mimořádně vysokých technických nároků přednese Alban Gerhardt, který už bezmála tři dekády oslovuje publikum na celém světě mimořádnou muzikálností, podmanivým projevem a neutuchající uměleckou zvídavostí. Má výjimečný dar představovat známé partitury v novém světle a zároveň chuť rozkrývat dosud neznámý repertoár minulých staletí i současnosti.
Ke svátečnímu prožitku koncertu ve Dvořákově síni jistě přispěje i očekávání publika, které „své“ rozhlasové symfoniky vyslechne v živé produkci poprvé od března tohoto roku.
Program zahajovacího večera
Toshio Hosokawa (1955)
Meditace. Obětem tsunami z března 2011
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Symfonie č. 1 C dur, op. 21
Antonín Dvořák (1841–1904)
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104