Be2Can. 10 kousků z toho nejlepšího, co přinesla velká trojka filmových festivalů
Japonský film Zloději, který zvítězil na festivalu v Cannes, zahajuje 3. října pátý ročník přehlídky Be2Can. Ta proběhne ve 21 českých městech a na Slovensku.
„Vybíráme asi 10 až 12 nejlepších filmů ze 60 soutěžních filmů ročně na festivalech v Berlíně, Cannes a Benátkách. Ty tvoří základ pro každoroční zahajovací přehlídku Be2Can na podzim a asi v měsíčním intervalu pak uvádíme tyto filmy postupně ve standardní distribuci,“ říká ředitel akce a pořádající společnosti Film Europe Ivan Hronec. Be2Can zároveň využívá princip multiplatformové distribuce – kdo tedy nestihne film v kině, může ho zhlédnout na VOD nebo ve filmových kanálech, které Film Europe provozuje. „S troškou neskromnosti tak lze říct, že jde o největší festival v České republice, protože získává diváky nejen v kinech, ale i v domácnostech,“ poznamenává Ivan Hronec.
Festivaly v roli dramaturgů
Nejsilnější momenty Berlinale 2018
Šest českých filmových publicistů v debatě nad programem Berlinale 2018. Objevy, televizní trendy, favorité na Zlatého medvěda...
Jako hlavní dramaturgy Be2Can označuje ředitel přehlídky s nadsázkou tři ředitele tří velkých filmových festivalů kategorie A, z jejichž předvýběru pak dramaturgové Vít Schmarc a Aleš Stuchlý vytvářejí konceptuální podsekce. „Letos je to velmi zajímavá, silná a významná sekce současného německého filmu, neboť právě ten je na těchto festivalech v posledních letech nejvíce zastoupen,“ dodává Hronec. Jedním ze tří premiérových německých filmů, které byly uvedeny na Berlinale, je film 3 dny v Quiberonu – černobílé drama Emily Atef, které rekonstruuje poslední interview Romy Schneiderové pro týdeník Stern. Kromě samotného rozhovoru se dochovala i kolekce fotografií Roberta Lebecka a film je tak rekonstrukcí i toho, jak vznikaly právě poslední záběry německé ikony. „Film působivě pracuje s vizuální stránkou, spojuje dobové fotografie s novou filmovou verzí a jde o velmi chytře napsané vrstevnaté drama, které vystihuje ženu na sklonku kariéry a života,“ poznamenává dramaturg Vít Schmarc.
A co český film?
Tvář. Provokativně ironický portrét maloměšťáckého Polska
Małgorzata Szumowska tepe ve svém filmu do Polska.
Unikátem přehlídky Be2Can je podle Schmarce uvedení čínského artového filmu Poslední dny na Zemi režiséra a básníka Gan Biho. Jde o vizuální báseň o bytí a času, jejíž posledních 55 minut tvoří jediný záběr v technologii 3D. „Divák si tedy společně s hlavním hrdinou nasazuje 3D brýle a uvidí třetí rozměr ve filmu tak, jak ho ještě nikdy neviděl.“ A co chybí českému filmu k tomu, aby se prosadil na velkých festivalech? Podle Víta Schmarce může být příkladovou studií k odpovědi na tuto otázku polský film Tvář režisérky Malgorzaty Szumowské. „Jde o radikální, pro Čechy dobře srozumitelnou černohumornou výpověď o maloměstské polské mentalitě, o rasismu v nás – o malém zlém člověku, skrývajícím se za dobrou maskou,“ dodává Schmarc.
Pokorná síla Hirokazu Koreedy
Tichounce poděkovat za život... Vítěz Zlaté palmy v Cannes Hirokazu Koreeda o filmu Zloději
Prestižní Zlatou palmu, hlavní cenu na festivalu v Cannes získal japonský film Zloději, vyprávějící o skupině lidí za hranou zákona, kteří společně žijí na okraji společnosti jako třígenerační rodina.
Festival zahájí 3. 10. v pražském kině Lucerna letošní vítězný film z Cannes Zloději Hirokazu Koreedy, od nějž už v rámci Be2Can v Čechách běžely filmy Naše malá sestra a Po Bouři. „Cena z Cannes je v tomto případě naprosto na místě. Je to film, který vypovídá o sociálních rozdílech v současném Japonsku a společnosti, kde se mění pohled na rodinu,“ upřesňuje Schmarc. Film se odehrává ve společenství lidí, kteří žijí v totální chudobě na okraji japonské společnosti, což jim přesto nezabrání ujmout se dítěte, které jeho biologičtí rodiče týrají. „Koreeda je mistr silných a velmi subtilních emocí a není bez zajímavosti, že na tento film přišlo v Japonsku už 2,6 milionů diváků,“ dodává dramaturg, podle nějž jde pro české diváky o skvělou příležitost, jak se s tímto v současnosti nejvýznamnějším japonským režisérem seznámit.
Poslechněte si celé filmové ArtCafé včetně hudby z nového alba violoncellistky a zpěvačky Dorota Barové, kterou do vysílání vybral Zdeněk Přidal:
Související
-
Alfonso Cuarón s filmem Roma vyhrál Benátky
O nejslavnějších jménech a nejzásadnějších titulech 75. benátského festivalu.
-
Kinematografie je úžasnou zbraní, dává zaznít hlasům obyčejných lidí, říká režisér Bahman Ghobadi
V Uherském Hradišti probíhá 44. ročník Letní filmové školy. Hosty živého ArtCafé z LFŠ byla programová ředitelka festivalu Iva Hejlíčková a kurdský režisér Bahman Ghobadi.
-
Domestik ukazuje, jak se z lidí stávají roboti, říká režisér Adam Sedlák
Debutový film Adama Sedláka vstupuje do českých kin. ArtCafé přibližuje cestu snímku od prvního nápadu až na plátno i to, jak se na film dívají tvůrci v premiérovém týdnu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.