Be2Can. 10 kousků z toho nejlepšího, co přinesla velká trojka filmových festivalů

3. říjen 2018

Japonský film Zloději, který zvítězil na festivalu v Cannes, zahajuje 3. října pátý ročník přehlídky Be2Can. Ta proběhne ve 21 českých městech a na Slovensku.

„Vybíráme asi 10 až 12 nejlepších filmů ze 60 soutěžních filmů ročně na festivalech v Berlíně, Cannes a Benátkách. Ty tvoří základ pro každoroční zahajovací přehlídku Be2Can na podzim a asi v měsíčním intervalu pak uvádíme tyto filmy postupně ve standardní distribuci,“ říká ředitel akce a pořádající společnosti Film Europe Ivan Hronec. Be2Can zároveň využívá princip multiplatformové distribuce – kdo tedy nestihne film v kině, může ho zhlédnout na VOD nebo ve filmových kanálech, které Film Europe provozuje. „S troškou neskromnosti tak lze říct, že jde o největší festival v České republice, protože získává diváky nejen v kinech, ale i v domácnostech,“ poznamenává Ivan Hronec.

Festivaly v roli dramaturgů

Nejsilnější momenty Berlinale 2018

Z filmu Dovlatov

Šest českých filmových publicistů v debatě nad programem Berlinale 2018. Objevy, televizní trendy, favorité na Zlatého medvěda...

Jako hlavní dramaturgy Be2Can označuje ředitel přehlídky s nadsázkou tři ředitele tří velkých filmových festivalů kategorie A, z jejichž předvýběru pak dramaturgové Vít Schmarc a Aleš Stuchlý vytvářejí konceptuální podsekce. „Letos je to velmi zajímavá, silná a významná sekce současného německého filmu, neboť právě ten je na těchto festivalech v posledních letech nejvíce zastoupen,“ dodává Hronec. Jedním ze tří premiérových německých filmů, které byly uvedeny na Berlinale, je film 3 dny v Quiberonu – černobílé drama Emily Atef, které rekonstruuje poslední interview Romy Schneiderové pro týdeník Stern. Kromě samotného rozhovoru se dochovala i kolekce fotografií Roberta Lebecka a film je tak rekonstrukcí i toho, jak vznikaly právě poslední záběry německé ikony. „Film působivě pracuje s vizuální stránkou, spojuje dobové fotografie s novou filmovou verzí a jde o velmi chytře napsané vrstevnaté drama, které vystihuje ženu na sklonku kariéry a života,“ poznamenává dramaturg Vít Schmarc.

A co český film?

Tvář. Provokativně ironický portrét maloměšťáckého Polska

Z filmu Tvář

Małgorzata Szumowska tepe ve svém filmu do Polska.

Unikátem přehlídky Be2Can je podle Schmarce uvedení čínského artového filmu Poslední dny na Zemi režiséra a básníka Gan Biho. Jde o vizuální báseň o bytí a času, jejíž posledních 55 minut tvoří jediný záběr v technologii 3D. „Divák si tedy společně s hlavním hrdinou nasazuje 3D brýle a uvidí třetí rozměr ve filmu tak, jak ho ještě nikdy neviděl.“ A co chybí českému filmu k tomu, aby se prosadil na velkých festivalech? Podle Víta Schmarce může být příkladovou studií k odpovědi na tuto otázku polský film Tvář režisérky Malgorzaty Szumowské. „Jde o radikální, pro Čechy dobře srozumitelnou černohumornou výpověď o maloměstské polské mentalitě, o rasismu v nás – o malém zlém člověku, skrývajícím se za dobrou maskou,“ dodává Schmarc.

Pokorná síla Hirokazu Koreedy

Tichounce poděkovat za život... Vítěz Zlaté palmy v Cannes Hirokazu Koreeda o filmu Zloději

Hirokazu Koreeda získal Zlatou palmu za film Zloději

Prestižní Zlatou palmu, hlavní cenu na festivalu v Cannes získal japonský film Zloději, vyprávějící o skupině lidí za hranou zákona, kteří společně žijí na okraji společnosti jako třígenerační rodina.

Festival zahájí 3. 10. v pražském kině Lucerna letošní vítězný film z Cannes Zloději Hirokazu Koreedy, od nějž už v rámci Be2Can v Čechách běžely filmy Naše malá sestra a Po Bouři. „Cena z Cannes je v tomto případě naprosto na místě. Je to film, který vypovídá o sociálních rozdílech v současném Japonsku a společnosti, kde se mění pohled na rodinu,“ upřesňuje Schmarc. Film se odehrává ve společenství lidí, kteří žijí v totální chudobě na okraji japonské společnosti, což jim přesto nezabrání ujmout se dítěte, které jeho biologičtí rodiče týrají. „Koreeda je mistr silných a velmi subtilních emocí a není bez zajímavosti, že na tento film přišlo v Japonsku už 2,6 milionů diváků,“ dodává dramaturg, podle nějž jde pro české diváky o skvělou příležitost, jak se s tímto v současnosti nejvýznamnějším japonským režisérem seznámit.

Poslechněte si celé filmové ArtCafé včetně hudby z nového alba violoncellistky a zpěvačky Dorota Barové, kterou do vysílání vybral Zdeněk Přidal:

autor: Tomáš Pivoda
Spustit audio

Související