Basbarytonista Thomas Quasthoff na záchranu německé písně

02220279.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02220279.jpeg

Slavný německý basbarytonista Thomas Quasthoff, který bude jednou z hvězd na letošním Pražském jaru, patří nejenom k nejvyhledávanějším interpretům. Nositel několika cen Grammy se rozhodl zachránit upadající německou píseň a hledat mladé talenty.

Recitály Thomase Quasthoffa jsou měsíce dopředu vyprodané a proudí na ně zástupy diváků na celém světě. Přitom cesta na koncertní podium tohoto výjimečného umělce byla více než trnitá. Kvůli jeho tělesnému handicapu jej odmítli přijmout na konzervatoř a hudební vzdělání absolvoval v rámci soukromé výuky. Podle jeho vlastních slov z něj právě tato drsná zkušenost udělala sebevědomého umělce, který si svůj repertoár nedovede představit bez německé romantické písně, jež se zrodila v 19. století.

Podle Quasthoffa, mezi jehož nejoblíbenější patří proslulý cyklus písní Franze Schuberta „Zimní cesta“, hrozí písni zánik. Tento žánr se totiž téměř nevyučuje, a pokud ano, tak nesprávně, tvrdí umělec, podle kterého jsou písňové večery spíše výjimkou. Publikum se ztenčilo a proto se umělecké agentury ani nehrnou zařazovat je na program, považují to za riskantní. Dokonce i renomovaná koncertní agentura Adler, která 40 let pořádala písňové večery, je bez náhrady škrtá. Quasthoff se proto rozhodl konat a založil soutěž s jednoduchým a výstižným názvem: Píseň.

Dal dohromady několik prominentních kolegů, kteří s ním usedli v porotě, sehnal spolehlivé sponzory. Cílem projektu je vrátit písňové večery do koncertního života, zajistit jim stabilní místo na repertoáru, ale také dosáhnout toho, aby se opět začalo zpívat jak v rodinách, tak i ve školách či školkách, Quasthoff chce rovněž podpořit tvorbu soudobé písně a výuku mladých zpěváků. První úspěchy se už dostavily, společnost Carus dosáhla s edicí ukolébavek a lidových písní obrat vyšší než Mozartovy symfonie. Festival Heidelberské jaro přišel s písňovou akademií.

Quasthoff, který také pořádá mistrovské kurzy pro mladé zpěváky, doufá, že německá romantická píseň neupadne v zapomnění. Z jejího úpadku viní nejenom nedostatečné komplexní vzdělání mladých zpěváků, ale také klasický koncertní byznys, pro který je rozhodující kvóta a konkurenční boj s popmusic.

Quasthoffova soutěž na záchranu typického německého žánru se letos konala podruhé. Její vítězka – mezzosopranistka Amira Elmadfa, rodačka z Hesenska, která vyrostla ve Vídni, získala třicet tisíc eur, dalších 35 tisíc si rozdělili tři zpěváci a klavírista. Mimochodem v porotě zasedla také šéfka bayreuthského operního festivalu Eva Wagner či sopranistka Annette Dasch, která v prvním ročníku soutěže našla v jednom mladém kandidátovi dokonce životního partnera.

Zatímco německá píseň je takříkajíc národní záležitostí, soutěž je mezinárodní a otevřená kandidátům z celého světa. Ti v prvním kole musí vystoupit se třemi písněmi od Huga Wolfa a Johannese Brahmse. Další ročník soutěže se uskuteční v únoru 2013 v Berlíně. Mladí umělci, narození v roce 1981 a mladší se mohou přihlásit od června do října 2012.