Baroko, Wagner a minimalismus na jedné lodi. Festival Opera rara v Krakově

2. únor 2018
Michael Nyman na filmovém festivalu v Benátkách

V polském Krakově dospěl přibližně do poloviny festival Opera rara.

0:00
/
0:00

Ten se může pochlubit programem, který stojí i za několikadenní výlet do sídelního města polských králů a arcibiskupů, ale také a snad i především hlavního města polské kultury, jak se někdy Krakovu říká.

02662974.jpeg

Ve festivalové dramaturgii vůbec není od věci si všimnout, že se zabývá především hudbou 20. století a hudbou baroka. Romantismus takřka vynechává s výjimkou pěveckých recitálů Anny Larsson a Waltraud Meier, které se na tento repertoár specializují. Protiváhou ke dvěma mohutným temným hlasům je recitál nadějné polské mezzosopranistky Natalie Kawałek, která se zatím zaměřuje především na starou hudbu. Na festivalu ale provede i cyklus Šestero písní milostných českého skladatele Petra Ebena.

Waltraud Meier je jméno, které má ve wagnerovské interpretaci oprávněně obrovskou váhu. Kdo tuto famózní pěvkyni zažil na koncertě nebo ještě lépe v operním představení, sotva na ni někdy zapomene. Bylo by hezké říci, že ji není potřeba představovat, ale kdo za uměním necestuje, ten se bez ní zatím musel obejít. Pěvkyně ani pěvci tohoto kalibru se na našich operních jevištích v podstatě zásadně nevyskytují.

Možná největším lákadlem druhé části festivalu Opera rara je scénické uvedení opery „barokizujícího minimalisty“ Michaela Nymana The Man Who Mistook His Wife for a Hat – Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Opera byla poprvé uvedena v roce 1986 v Londýně a její inscenace v Krakově je jednou ze dvou hlavních scénických produkcí vytvořených přímo pro festival.

Příznivci artové kinematografie znají Michaela Nymana jako spolutvůrce atmosféry filmů režiséra Petera Greenawaye. Ať už to byla Umělcova smlouva, Topení po číslech, Prosperovy knihy a další, Nyman v nich skutečně nebyl jen skladatelem filmové hudby, ale tvůrcem další osobité vrstvy multimediálního díla. Jedná se o hudbu neobyčejně podmanivou a zároveň absolutně neholywoodskou, nevykrádající velké romantiky Mahlera, Strausse a bůhvíkoho ještě.

Závěr pořadu Reflexe: Opera! patří průřezu Nymanovou operou, v němž se střídají části českého překladu povídky The Man Who Mistook His Wife for a Hat s odpovídajícími pasážemi stejnojmenné opery.

autor:Boris Klepal