Balet Romeo a Julie patří k pilířům klasického repertoáru. Dílo choreografa Johna Cranka podle Williama Shakespeara uvádí Národní divadlo

10. únor 2022

Velké a nadčasové milostné téma obsahuje příběh Romea a Julie, který v baletním ztvárnění choreografa Johna Cranka uvádí Balet Národního divadla na jevišti Státní opery. Klasické baletní představení na hudbu Sergeje Prokofjeva  patří k pilířům klasického repertoáru předních světových souborů. V Národním divadle titul nastudoval šéf baletního souboru Filip Barankiewicz.

Balet Romeo a Julie je stále velmi populární a na svém repertoáru ho má mnoho světových souborů; například Kanadský národní balet nebo Australský balet, včetně Baletu pařížské Opery.

„Balet Romeo a Julie dává velký prostor pro taneční kreativitu, je tudíž velkou příležitostí i výzvou pro náš soubor. Můžete mít základní rámec toho, jak daná chorografie vypadá. Jako tanečníci rychle pochopíme, jak ji provést, stejně tak jsme schopni cítit i hudebnost díla. Ale charakter postav si musíme na jevišti vytvořit sami. V tomto ohledu balety Johna Cranka nestárnou. Romeo a Julie je balet, který je otevřený tanečníkově interpretaci. A to je na tom úžasné.“ Říká umělecký šéf baletu Národního divadla Filip Barankiewicz a dodává: „Největší sílu baletu Romeo a Julie spatřuji v emocích, které v interpretech tento balet vyvolává. A také v tom, jak tyto emoce tanečníci a tanečnice rozvíjejí – jakého Romea nebo jakou Julii mi jako divákovi představí. Vytvořit uvěřitelný charakter takové postavy vyžaduje maximální fyzické i emocionální zapojení tanečníků. Musí naplno prožít celý příběh.“

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová