Bála jsem se, že umělecká fotka s digitalizací vymizí. Ale naštěstí se nemění, říká Jarcovjáková

25. září 2025

Půlstoletí existence letos slaví Katedra fotografie na pražské FAMU. Prošla jí řada výrazných osobností Vladimír Birgus, Tono Stano, Ivan Pinkava nebo Libuše Jarcovjáková, která v Mozaice vzpomíná na zakladatele katedry profesora Jána Šmoka. „Měl jasnou představu, jak má studium vypadat, ale byl velmi tolerantní. Byl to takový chráněný prostor, kde prošla spousta tehdy nepopulárních témat. Na patřičných místech by se asi divili, právě to profesor Šmok zastřešoval.“

Čtěte také

Jak moc se podle ní za pět dekád proměnila podstata umělecké fotky? „Vlastně se příliš nezměnila. Když začal proces digitalizace, tak jsem řekla, že se fotka rozpouští jak cukr v kafi. Ale ona to vůbec není pravda. Základní principy jsou stejné, ať fotíme cokoli, otiskuje se v tom doba. Mění se prostředky, způsob užití a sdílení, ale fotka je a bude pořád stejná,“ míní Jarcovjáková.

„Já současně vedu ateliér klasické fotografie a tu digitální bereme tak, že před matnicí je vždy nějaký citlivý materiál. Může to být kolodiový roztok, klasická barytová fotografie nebo digitální čip. Je to jedno, jde o to, jak s ním dále budeme nakládat,“ přitakává končící vedoucí katedry Martin Stecker.

Martin Stecker a Libuše Jarcovjáková

Půlstoletí existence jedné z nejstarších kateder fotky v Evropě připomínají dvě paralelní výstavy v pražské Galerii HYB4 a v Galerii AMU. Více si o nich poslechněte v Mozaice.

autoři: Markéta Kaňková , ert
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.