Art decový klenot. Prohlédněte si bývalé luxusní sídlo Carlose Alberta Cabrala a jeho rodiny v portugalském Portu
Tzv. Casa de Serralves je dnes součástí velkolepého uměleckého muzea Serralves v západní části Porta. Muzeum, jehož budovu postavil na konci 90. let minulého století Álvaro Siza Vieira, vzniklo na bývalých pozemcích sídla rodiny Cabral. Ta si na přelomu 20. a 30. let nechala vystavět honosnou vilu podle návrhu architektů Josého Marquese da Silvy a později Charlese Siclise.
Vila je vybudována v dynamickém stylu tehdejšího nastupujícího art deca nebo také tzv. Streamline Moderne, oblíbené verze moderní architektury třicátých let, vyjadřující svými horizontálními liniemi a oblými rohy motiv rychlosti.
Stavebník Carlos Albert Cabral, hrabě z Vizely, se pro styl svého domu inspiroval návštěvou Mezinárodní výstavy dekorativních umění v Paříži v roce 1925. Bylo to právě tam, kde se styl art deca výrazným způsobem popularizoval a později v šedesátých letech dostal po této výstavě dokonce svůj název. Výstava se totiž jmenovala Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes. Cabral byl doslova unešen z nového stylu, kombinujícího dekorativismus s moderními tvary a materiály.
Pod vlivem pařížské výstavy si tedy Cabral sestavil tým snů, ve kterém dal kromě zmíněných architektů volnou ruku i pařížskému mistru interiérového designu Émile-Jacquesovi Ruhlmannovi a zahradnímu architektovi Jacquesovi Gréberovi. Zatímco Ruhlmann se postaral o okázalé interiéry, ve kterých dominují mramorové obklady a dekorativní kovové prvky mříží nebo zábradlí, Gréber navrhl přilehlou impozantní zahradu.
Dnes je vila jednou z hlavních lákadel celého muzeálního komplexu Serralves, který nabízí návštěvníkům rozmanitý program a výběr uměleckých expozic, včetně sochařské zahrady. Interiéry domu Casa de Serralves jsou také přístupné veřejnosti. Bohužel se však nezachovaly ve své původní celistvosti a chybí volně stojící nábytek a další artefakty. I tak zde můžeme obdivovat originální interiérové prvky, včetně růžové mramorové koupelny obklopené zrcadly nebo některý Ruhlmannův vestavěný nábytek, který byl paradoxně navržen v tradičnějším neo-klasicizujícím stylu francouzského art deca a kontrastoval tak s dynamickými formami exteriéru stavby.
Související
-
Škola ve Vantoux. Modernistický pavilón základní školy ve Vantoux navrhl v roce 1950 Jean Prouvé
Jednopodlažní pavilón základní školy ve městečku Vantoux nedaleko Nancy ve východní Francii představuje jedno z unikátních děl francouzského poválečného modernismu.
-
Přední osobnost katalánského modernismu. O luxusních domech v Barceloně hovoří Adam Štěch
Luxusní bytové komplexy v Barceloně španělského architekta Antoni de Moragas i Gallissà jsou špičkovou ukázkou poválečné bytové architektury.
-
Kostel Sv. Anselma v Tokiu. Vrcholné dílo průkopníka japonské moderny Antonína Raymonda
Antonín Raymond, který se narodil v Kladně a za svou prací cestoval po celém světě, byl skutečným světoobčanem. Jeho život připomíná dobrodružný román.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.