Argentinský modernismus v Mar del Plata. Unikátní Mostní dům postavil architekt Amancio Williams pro svého otce, slavného skladatele

11. srpen 2021

Rodina Williamsů měla umělecké sklony v genech. Zatímco Amancio Williams se stal slavným argentinským architektem, jeho otec Alberto byl jedním z nejvýznamnějších hudebních skladatelů v zemi. Ovlivnili ho především lidové argentinské motivy, za svůj život složil 9 symfonií a v roce 1893 založil hudební konzervatoř v Buenos Aires. Společně se v roce 1941 stali strůjci unikátního architektonického projektu „La Casa Sobre del Arroyo“ nebo také „La Casa del Puente“ (Mostní dům).

Amancio Williams studoval inženýrskou školu na univerzitě v Buenos Aires. Nakonec ji ale kvůli své vášni pro letectví opustil a nikdy nedokončil. Věnoval se pilotování a obdivoval moderní technické řešení letounů, které ho inspirovaly i v pozdější architektonické tvorbě. V roce 1938 se zapsal na školu architektury, jež předurčila jeho další kariéru. Netrvalo dlouho a mladý architekt se zhostil svého prvního projektu: návrhu domu pro svého vlastního otce. Ten koupil velký pozemek na okraji oblíbeného letoviska Mar del Plata asi 5 hodin jízdy autem jižním směrem z Buenos Aires.

La Casa del Puente (1941) architekta Amancia Williamse v Argentině

Lesní krajina a především malý potok protékající prostředkem pozemku se staly pro Williamse výchozími body jeho smělého plánu. Celý dům vynesl do výšky a jediné patro rezidence na obdélníkovém půdorysu umístil na monumentální betonový oblouk mostní konstrukce tyčící se nad zmíněným potokem.

La Casa del Puente (1941) architekta Amancia Williamse v Argentině

Williams tak docílil velmi originálního konstrukčního řešení. Hned na začátku své kariéry mu projekt přinesl uznání a prominentní postavení mezi nastupující generací argentinských architektů. Nešlo pouze o originální mostní konstrukci, ale i o prostorný interiér domu, který zaujal nejen lokální média. Brzy o rezidenci začaly vycházet články i v renomovaných zahraničních publikacích a dům se stal architektonickou senzací. Jediné obytné patro otevřel architekt pásovým oknem, obkružující stavbu ze všech čtyř stran. Williams navrhl do domu i unikátní dřevěný nábytek, krb nebo svítidla.

Jeho otec Alberto Williams žil ve svém experimentálním domě do své smrti v roce 1952. Poté prošla stavba rukama několika majitelů, sídlilo v něm lokální rádio a nakonec zůstal opuštěný. V roce 2004 vila kompletně vyhořela a celý interiér se nenávratně zničil. Dnes je dům po částečné provizorní rekonstrukci v péči města a má být do budoucna rekonstruován do své původní podoby a otevřen veřejnosti. Ta ho ostatně může navštívit už teď. Návštěvníkům se ale naskytne smutný pohled do stavby v havarijním stavu s graffiti všude po stěnách a bez původních detailů. I přesto vyzařuje dům nezaměnitelnou atmosféru a jeho architektura má i přes všechny škody, které utrpěla, stále co říci. Je to první a nejslavnější dílo jednoho z nejdůležitějších argentinských architektů dvacátého století.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související