Anti-tradiční přístup Lisy Knapp k britskému folku paradoxně žánru prospívá víc než cokoli jiného

26. červenec 2017

Zatímco u nás zve na prvního máje k lásce hrdliččin hlas, u anglické folkařky je to skřípot kukačkových hodin, elektronická bouře, bzučení mouchy a víření bubnů.

Nejde o svévolný výklad. K nové desce Till April Is Dead – A Garland of May, sbírce písní oslavujících květen, Lisu Knapp totiž přivedla návštěva pouliční rituální slavnosti ’Obby ’Oss Day v britském městečku Padstow, tradující se až do pohanských časů.

May Day, jak se oslavě také novodobě říká, začíná o půlnoci v místních hospodách zpěvem a dopoledne pokračuje průvody následujícími hrůzostrašné masky dvou koňů. Obyvatelé jsou oblečení v bílém. Jedna část s modrou stuhou, druhá s červenou, záleží, kdo fandí kterému koni. Nakonec se sejdou u vysoké májky.

Celé městečko je vyzdobené praporky a vlajkami a součástí průvodů jsou hudebníci doprovázející sborový zpěv. Bizarní koňské masky obepíná bezmála dva metry široký kruh pokrytý vlající látkou, pod níž tanečník láká ženy, protože se traduje, že pak brzy otěhotní.

„Nejsem schopná vysvětlit, proč mne průběh ’Obby ’Oss tak hluboce zasáhl, každopádně mě přivedl k návštěvě archívů a studiu příběhů spojených s květnem, kdy na mne starobylé písně doslova křičely: dostaň nás z knih ven,“ popsala Lisa Knapp prvotní impulz k albu. K němu pak přidala osobní reklamní slogan: květen jako nové Vánoce.

Kdyby ty mnoho století staré písně tušily, co je venku s Lisou čeká, možná by se obrátily na někoho jiného. I na předchozím albu Hidden Seam je totiž s manželem Gerrym Diverem konfrontovala se zvukem torpéda vypáleného z atomové ponorky nebo pištěním mořských sviňuch.

A kdo by si nepamatoval jejich uhrančivě minimalistické zhudebnění předpovědi počasí pro námořníky vysílané stanicí BBC?

Diver, je hudebník a producent s přívlastkem zvukového experimentátora. Na albu Till April Is Dead používá neobvyklé studiové techniky, vrství na sebe samply přírodních zvuků, zvonkohru, elektronický ambient a akustické nástroje, čaruje s vokály, které prohání filtry a kontextuálně k nim přidává autentické hlasy folkového archiváře Stevea Rouda nebo lidí z ulice Padstow.

Středobod moderního posunu současného anglického folku už dávno neleží u tradičních folkařů, byť své poslední slovo ještě neřekli. Ti nejoriginálnější, tvořící s myšlenkou na výrazný žánrový přesah, přicházejí odjinud, navíc se zkušenostmi z klasiky, avantgardy a eletro scény.

Lisa se k tradici dopracovala přes rock a hip hop a Diver, Ir se vším všudy, prací pro Laurie Anderson. Takže ano, posloucháme od nich verze často známých skladeb, ovšem v anti-tradiční podobě, na jakou před nimi nikdo ani nepomyslel. Nejdou do extrémů, nehoří, aby vzápětí shořeli, nezatěžkávají posluchače neúnosnou komplikovaností, jen zkrátka tradici slyší po svém: tu elektro-rockově dramaticky, jindy křehce akusticky.

Lisa Knapp s Gerrym Diverem nepřijímají cizí licence, nemají to z přetlaku nápadů zapotřebí. Naopak, mohou je z fleku prodávat. Dostává se jim přitom respektu z té nejméně pravděpodobné strany – od osmdesátileté folkové zpěvačky Shirley Collins, jejíž mentorství se nakonec proměnilo ve společné koncerty.

Tady se zastavme, ten příběh stojí za to: legenda anglického folku totiž pro ztrátu hlasu šestatřicet let veřejně nevystupovala a nevstoupila ani do studia. Když se v roce 2014 vrátila na scénu, vedle celonárodní radosti nezapadl fakt, že se tak stalo na popud Davida Tibeta z britské avantgardní skupiny Current 93. Podílel se na jejím albu Lodestar, kde navíc staré dámě vtiskl přesvědčení, že by to mohla zkusit tak nějak po vzoru Lisy Knapp, tedy moderně, tradicionalistům navzdory.

Lisa na své nové album proto zařadila májovou skladbu Staines Morris z 18. století, a to nejen z úcty k Shirley, která ji kdysi proslavila. Společně s Gerrym a hostujícím Tibetem ji pak proměnili v nezapomenutelně dramatické oslovení přírodních duchů.

Podobně se to mělo se Searching for Lambs. V krásné oslavě májové lásky s Lisou zpívá další fanoušek Shirley, Graham Coxon ze skupiny Blur. A do třetice mimořádný albový host: Bedforshire May Day Carol rozzáří další nevšední folkařka Mary Hampton.

Spustit audio