Ani slavný herec dnes nezaručí vysokou návštěvnost. Díky tomu se ve filmech začaly objevovat nové tváře, říká producentka Maja Hamplová
Diář má plný na dva roky dopředu. Síly dělí mezi práci producentky a castingové režisérky; nedávno jí udělala radost velká filmová role, kterou se jí podařilo najít pro divadelního herce Davida Prachaře. Režií klipu pro Vladimíra Mišíka si splnila svůj sen a baterky dobíjí tancem nebo prací ve vlastním sadu. Jak se dnes shání neokoukané tváře? A jak vnímala kritiku seriálu Pozadí událostí? I o tom mluvila Maja Hamplová ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.
Série Podezření, Ochránce, filmy Bába z ledu, Běžná selhání, Poslední závod či Banger – to všechno jsou projekty, které coby castingová režisérka obsazovala Maja Hamplová. Kromě toho filmy také produkuje. Zhruba před šesti lety začala s reklamami, pak přišel seriál Profesor T., loni se svým týmem poslala do světa minisérii Iveta a v trojici s režisérem a producentem Matějem Chlupáčkem pro Českou televizi seriál To se vysvětlí, soudruzi! z prostředí Ústavu paranormálních jevů.
Ve stejné sestavě natočili i Chlupáčkův film Úsvit, který bude mít premiéru letos v listopadu. „Od té doby to takhle držíme, chceme, aby na natáčení byl přítomný vždy jeden ze dvou producentů a scenárista. Když hercům nejde něco zahrát, snáz se to pak upravuje. Můžeme si s hercem na desert minut sednout bokem a scénu vymyslet jinak,“ vysvětluje Maja Hamplová systém producentské práce jejich studia Barletta.
Mám to vydřené
Dostatečné penzum času, vstřícné a ohleduplné chování vůči hercům, pečlivá příprava po boku režisérů a s tím spojená pracovitost, touha učit se a ochota řešit problémy i o víkendu nebo v noci. To všechno jsou pilíře, na kterých stojí profesní úspěch Maji Hamplové.
Čtěte také
Má ho vydřený, ostatně úplně lehce jí prý v životě nešlo nic. Vyrůstala v rodině se čtyřmi dalšími sourozenci, mezi kterými se učila empatii. Myslela si, že doma v Liberci bude studovat bohemistiku, láska ji ale nakonec odvedla do Prahy. Pracovala za barem a neúspěšně se pokoušela dostat na činoherní režii na DAMU. Nakonec vystudovala na Filozofické fakultě teorii kultury a přes svého tehdejšího muže – herce získala asistentskou práci v castingové agentuře. Když tato štace skončila, Maja už u obsazování filmů zůstala.
Ve Vizitce mluvila o kvalitách, které díky své fyzické připravenosti přináší do světa castingu Slováci, na příkladu série České televize Podezření vysvětlila, jak přes druhé castingové kolo, zaměřené na kamerové zkoušky, testovala chemii mezi hlavními i vedlejšími postavami, a mluvila i o tom, proč se vyplácí být vůči hercům za všech okolností otevřená.
Osobní zkušenost dává roli něco navíc
V posledních letech má Maja Hamplová pocit, že odpadla móda obsazování stále stejných tváří. Na České lvy byla za rok 2022 nominovaná nová jména, například Michal Kern nebo Anna Kameníková, a tendenci hledat a nacházet neokoukané herce a herečky vidí stále.
Čtěte také
„Po pandemii covidu mají kina slabší návštěvnost, což má ale zase vliv na svobodu v hereckém obsazení. Ani slavný herec dnes negarantuje návštěvnost, takže tím se uvolnil pocitový tlak, že by ve filmu měl být někdo známý,“ myslí si. Uzavřenost českého filmového rybníku jí nicméně spíš vyhovuje, lépe totiž může pracovat s osobními příběhy umělců. „Když vím, že někdo z nich má za sebou náročný životní úsek, líp se mi to propojuje. Osobní zkušenost je něco, co roli dovede dát něco navíc.“
Související
-
Diváci milují, když ve filmu objeví momenty, které nejsou autentické, říká producent Michal Reitler
Proč je dnes těžké vyrobit takový seriál, jakým bývala Arabela? Jak doháníme kvalitu v žánrech typu talk show, které u nás nemají tradici jako na západě?
-
Nejlepší horory reflektují společenské fenomény, říká producent Vratislav Šlajer
Každý film je tak dobrý jako součet jeho tvůrců. I to je důvod, proč se Vratislav Šlajer rozhodl, že na FAMU vystuduje produkci a stane se filmovým producentem.
-
Outsideři a rebelové u mě mají vždycky přednost, říká filmový producent Čestmír Kopecký
Na špičkové úrovni hrál fotbal a se stejným zápalem se věnoval a věnuje producentské práci v oboru televizní a filmové tvorba. Proč v roce 2000 opustil Českou televizi?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka