Andrzej Wajda: Život je plný nápadů. O cenzuře, autocenzuře i gestech, která nabízí sám život

26. září 2020

Poslechněte si úryvky z esejistické knihy Moje filmy, ve které se jeden z nejvýznamnějších polských filmových režisérů Andrzej Wajda vyznal ze své režisérské práce. Ve fragmentech zařazených do vltavského eseje mluví o cenzuře, autocenzuře a také o gestech, která nabízí sám život. Premiéru poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Po všechna ta léta, kdy jsem točil své filmy, jsem se musel podrobovat cenzuře; vystřihoval jsem scény, hlavně dialogy, neboť pro cenzuru je slovo primárním médiem. Naštěstí je v kině tím podstatným obraz, nebo přesněji řečeno to neuchopitelné, co existuje mezi zvukem a obrazem. Je samozřejmě možné vystřihnout z Popelu a démantu ta či ona slova, ale nikoliv hru Zbyszka Cybulského. Právě jeho způsob hraní, který obsahoval to neuchopitelné, tehdy představoval politickou obscénnost: svobodu mladíka v černých brýlích ve vztahu k vnucované realitě.

Připravil: Petr Šmíd
Překlad: Eva Sobotková, Karin Jodasová
Režie: Petr Mančal
Premiéra: 26. 9. 2020
Natočeno: v roce 2020

Andrzej Wajda (6. března 1926 – 9. října 2016) byl zásadní postavou (nejen) polské kinematografie ve druhé polovině 20. století i na začátku století následujícího. Je nositelem řady významných filmových ocenění. Také u nás je dobře znám filmy jako Popel a démant, Člověk z mramoru a Člověk ze železa, Danton, Běsi, z posledních let Katyň či Walesa, člověk naděje.

autor: Petr Šmíd
Spustit audio

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová