Americký experimentátor Carl Stone byl vždy o krůček napřed. Kam došel na svém letošním albu?
Artcafé s Annou Ribanskou patří jednomu z pionýrů elektronické hudby, americkému skladateli a věčnému experimentátoru Carlu Stoneovi.
Stoneův hudební příběh začíná v sedmdesátých letech, kdy experimentoval s hudebními kolážemi. Právě tyto mash-upy různorodých materiálů měly výrazný vliv na jeho budoucí způsob přemýšlení o hudbě a kompozici. Jeho počáteční tvorba ze sedmdesátých a osmdesátých let vyšla v roce 2016 na trojalbu a magazín The Wire ho tehdy zařadil mezi sto nejlepších archivních alb.
Během osmdesátých let se pro Carla Stonea stal hlavním nástrojem počítač a jeho díla velmi často vycházela z manipulace se samply akustické hudby, slov a dalších zvuků. Nejen proto, ale také díky jeho sklonu k tonálním a harmonickým postupům, je Stone řazen k hnutí minimalistů.
Carla Stonea přitahovalo Japonsko už od mládí. Poprvé byl v Tokiu na přelomu let 1988 a 1989 a už se tam nepřestal vracet. Dnes žije střídavě v USA a Japonsku, tvoří, vyučuje a neustále hledá nové cesty zvuku. Carl Stone nenechá svůj tvůrčí potenciál uvěznit do žádné kategorie.
Jaké muzice se americký skladatel a experimentátor věnoval v posledních dvou dekádách? S jakými tvůrci spolupracoval? A jaká jsou jeho poslední alba Himalaya, Baroo a letošní Stolen Car, která všechna vyšla na labelu Unseen Worlds?
Související
-
Elektronická žena. Překvapivé, po léta přehlížené příběhy žen, které formovaly elektronickou hudbu
Daphne Oram, Pauline Oliveros, Beatriz Ferreyra a další. Jejich podíl na vývoji elektronické hudby je doceňován až v poslední době. Uvádějí Pavel Klusák a BioMasha.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.