Ambientní country – statická hudba plná prachu, šumění savany a kvílení pedálové steel kytary

27. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Arizona Monument Valley

K prolnutí country a ambientu došlo poprvé před necelými čtyřmi dekádami. Pokusy navíc ukázaly, že vzdálené žánry mají více styčných ploch, než se na první pohled zdá.

Za vším hledejme Briana Ena. Otec ambientu postupně dokázal spojit ambientní vize s minimalismem, avantgardou a industriálem. Na country u něj došlo poprvé už v roce 1983 na desce Apollo, což je soundtrack k dokumentárnímu filmu For All Mankind. Ry Cooder se k podobnému výsledku dopracoval v roce 1985 z jiné strany. Jeho jedinečný slide-kytarový styl je středobodem hudby k filmu Wima Wenderse Paris, Texas, který svou niterností a oholeností na dřeň nechává akustickou kytaru plout rozsáhlými prostorami. Ambient s country příměsí tak zní pouze s minimálním přispěním elektronického kouzlení. Ambientní desky natočili taky výborní pedal steel kytaristé BJ Cole nebo Bruce Kaphan. A country feelingu se přibližují na některých svých deskách i ambientní mistři Steve Roach nebo Robert Rich.

Dokonce popoví konceptualisté The KLF natočili nečekaně ambientně countryové album s názvem Chill Out. V poslední době se na žánrové křižovatce ocitají i ostřílení country bardové. Nejvýraznější osobností je Bob Holmes, který vede dva podobě laděné projekty SUSS a Numün. Zcela svéráznou figurou crossoveru ambientu a country je Chas Smith, jehož pedal steel experimenty kombinované s hrou na domácké, často kovové skulptury, začínají tam, kde končily experimenty Ry Coodera. Není divu, že se Chas stal vyhledávaným hudebním tvůrcem filmové hudby.

Poslechněte si celé hudební ArtCafé s Pavlem Zelinkou, který představuje křížení zdánlivě vzdálených žánrů. Jak k sobě ladí ambient a country? Jaké nečekané zvukové nálady tímto prolnutím vznikají?

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Související