Ambientní country – statická hudba plná prachu, šumění savany a kvílení pedálové steel kytary
K prolnutí country a ambientu došlo poprvé před necelými čtyřmi dekádami. Pokusy navíc ukázaly, že vzdálené žánry mají více styčných ploch, než se na první pohled zdá.
Za vším hledejme Briana Ena. Otec ambientu postupně dokázal spojit ambientní vize s minimalismem, avantgardou a industriálem. Na country u něj došlo poprvé už v roce 1983 na desce Apollo, což je soundtrack k dokumentárnímu filmu For All Mankind. Ry Cooder se k podobnému výsledku dopracoval v roce 1985 z jiné strany. Jeho jedinečný slide-kytarový styl je středobodem hudby k filmu Wima Wenderse Paris, Texas, který svou niterností a oholeností na dřeň nechává akustickou kytaru plout rozsáhlými prostorami. Ambient s country příměsí tak zní pouze s minimálním přispěním elektronického kouzlení. Ambientní desky natočili taky výborní pedal steel kytaristé BJ Cole nebo Bruce Kaphan. A country feelingu se přibližují na některých svých deskách i ambientní mistři Steve Roach nebo Robert Rich.
Dokonce popoví konceptualisté The KLF natočili nečekaně ambientně countryové album s názvem Chill Out. V poslední době se na žánrové křižovatce ocitají i ostřílení country bardové. Nejvýraznější osobností je Bob Holmes, který vede dva podobě laděné projekty SUSS a Numün. Zcela svéráznou figurou crossoveru ambientu a country je Chas Smith, jehož pedal steel experimenty kombinované s hrou na domácké, často kovové skulptury, začínají tam, kde končily experimenty Ry Coodera. Není divu, že se Chas stal vyhledávaným hudebním tvůrcem filmové hudby.
Poslechněte si celé hudební ArtCafé s Pavlem Zelinkou, který představuje křížení zdánlivě vzdálených žánrů. Jak k sobě ladí ambient a country? Jaké nečekané zvukové nálady tímto prolnutím vznikají?
Související
-
Poslechněte si cykly o Brianu Enovi, hudbě outsiderů a záludnostech českých coververzí
Autor Pavel Klusák připravil na červen tři cykly, které pokládají otázky nad hudbou světovou i českou, populární i neznámou, vysoce profesionální i půvabně amatérskou.
-
Hudba Richarda Skeltona vyrůstá z krajiny. Poslechněte si, jak zní rašeliniště nebo sopka na Islandu
Hudebník Richard Skelton necestuje po celém světě, svoji hudbu napájí inspirací ze své nejbližší krajiny. Co nám můžou jeho nahrávky říct o našem vztahu k přírodě?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.