All Tomorrow's Parties: Trochu jiný hudební festival

12. prosinec 2011

Hudební festival v českém podání je ještě dnes synonymem pro stanový víkend plný opečených párků, piva a v případě špatného počasí i notně zamazaný od bahna. A to nemluvím o stále se opakující programové nabídce. Anglický ATP festival jasně ukazuje, že to jde i jinak. A hudební gurmáni tuto možnost využívají ve stále větším množství

Zatímco v Česku jsme koncertní sezónu začátkem prosince až na pár řídkých výjimek de facto uzavřeli, v Anglii tento víkend proběhl monstrózní Nightmare Before Christmas festival, který zaplnil přímořské letovisko Minehead pod producentskou kuratelou kapel Battles, Caribou a Les Savy Fav. Kdo stojí za takovým nezvyklým projektem, který nemá s tradičním obchodním uvažováním pár dní před Vánoci mnoho společného? Tím šílencem je Barry Hogan, který jako zkušený promotér na konci 90. let vytušil, že fanoušci populární muziky si žádají větší kreativitu při tvorbě hudebních událostí, než jakou jim tehdejší nabídka nabízela. A jeho tušení se mu v následujících letech bohatě vyplatilo.

Prvotní inspirací pro vznik více než desetileté tradice All Tomorrow's Parties akcí byl jednorázový festival Bowlie Weekender, který v roce 1999 uspořádala kapela Belle & Sebastian na pláži vprostřed rekreačního střediska Camber Sands. Naznačila tak směr, kterým se Barry Hogan vydal na stejném místě s All Tomorrow's Parties konceptem hned rok poté. Už žádné bahenní lázně, studená voda a přespávání ve stanu. Festival krom tradičního rockového zážitku totiž nabídnul návštěvníkům ubytování v zateplených chatkách s vlastním sociálním zařízením. Vedle technického odlišení přejal ATP festival i myšlenku kurátorování programu jiným hudebníkem. Tak se z aktivního muzikanta díky ATP stali promotéry Mogwai, Tortoise, Shellac, Autechre, The Mars Volta, Dinosaur Jr., Portishead a desítky dalších významných hudebníků, u kterých je známo, že se na scénu dívají z přece jen jiného úhlu pohledu.

02506509.jpeg

Právě rozdílné pojetí filozofie sestavování festivalu, orientované především na kvalitu a často stavící do pozice hlavních hvězd muzikanty minulých dekád, které by komerční festivaly odzívaly, byl trumf, který fanoušci vzali za svůj. Dnes se All Tomorrow's Parties musel přestěhovat do rozlehlejšího areálu na západní pobřeží Anglie, sesterská verze fanouškovsky nesmírně přátelské akce probíhá také ve Spojených státech, v Austrálii, v Tokiu a své stage má ATP festival pravidelně na festivalech Primavera a na americkém svátku Pitchfork portálu. Vedle toho Barry Hogan už v roce 2004 načal novou britskou tradici předvánočních Nightmare Before Christmas festivalů, které se odehrávají na stejném místě jako letní obdoba ATPíček.



Stejně jako v teleshoppingové reklamě je třeba zvolat: „A to ještě není zdaleka všechno!“ Producentský tým All Tomorrow's Parties totiž přišel v roce 2005 s další převratnou ideou. Pod názvem Don't Look Back organizuje koncerty, na kterých kapela odehraje od začátku do konce jedno konkrétní album. Z měsíční akce ATP produkce se stala celosvětová mánie a jedno celé album už na speciálním koncertu odehrála téměř každá zasloužilejší kapela, která na současné scéně něco znamená. Nejčerstvější aktivitou je pak série I'll Be Your Mirror, která stejně jako písnička na B straně singlu Velvet Underground All Tomorrow's Parties nabízí podobný koncept kapelami kurátorovaných festivalů. Ovšem v městském provedení přece jen bez možnosti „chatičkového“ ubytování.

Za posledních deset let se podařilo All Tomorrow's Parties promotérské partě nabourat ustálenou představu nejen o fungování hudebního festivalu, ale s pomocí významných hudebních osobností (ale třeba i Matta Groeninga, tvůrce kreslené Simpsonovic rodiny) posunuli nahlížení na populární hudbu zase směrem ke kvalitní selekci napříč dekádami a hudebními směry. Navíc ATP festival ve svém programu synkreticky propojuje hudbu se zdánlivě různorodými uměleckými žánry (výstavy, filmová představení, večery mluveného slova, divadelní představení atd.) do jednoho kompaktního celku.

Časopis Spin pasoval All Tomorrow's Parties svátek na „nezapomenutelný zážitek“ a portál Pitchfork zase ohodnotil prodloužený víkend v konceptu Barryho Hogana jako „nejzábavnější festival za celou dobu fungování našich stránek“. Není divu, že byl o festivalu před dvěma roky natočen celovečerní dokument a vedle uznávané koncertní série se zrodilo i významné hudební vydavatelství. Ale to si zase povíme příště. Za domácí úkol si teď prostudujte stránky www.atpfestival.com a pokud vás už nebaví neslaná nemastná nabídka domácích festivalů, pak si někdy v budoucnu naplánujte s dostatečným předstihem (jednotlivé akce jsou často dost brzy vyprodané) víkend na ATP festivalu. Pochopíte, že něco tak tradičního, jako je hudební festival, lze pojmout i jinak – a zábavně.

02506508.jpeg
autor: Pavel Zelinka
Spustit audio