Alena Zemančíková: Žádné nové byty!

21. červen 2018

S blížícími se volbami do obecních zastupitelstev přitvrzuje i rétorika magistrátních novin a jejich konkurenčních listů.

Člověk by ani neřekl, když se dívá kolem sebe ve čtvrti či obci, v níž žije, kolika zločinného padouštsví se dopouštěla v končícím volebním období vládnoucí koalice a kolika podvratných akcí, mnohdy hraničících se zákonem, se dopustila konkurenční strana, v případě našeho volebního obvodu ta, která v polovině období po nesmiřitelných sporech o rozpočet koalici opustila.

Pět řidičů na dvě parkovací místa. Místní v modrých zónách často nezaparkují

02507995.jpeg

V Praze je téměř dvakrát tolik oprávnění do modrých zón než parkovacích míst. Ukazují to data, která od jednotlivých radnic získal Český rozhlas. Statisticky nejmenší šanci zaparkovat blízko bydliště mají obyvatelé Prahy 5. O dvě místa se dělí pět řidičů.

Vládnoucí koalice je spíše technokratická, opozice spíše sociálně humanistická, ale v jednom se shodují: jsou to parkovací místa. Čtvrť, o níž mluvím, je z valné části tvořena sídlištěm. V něm jsou vyhrazeny pro parkování zvláštní plochy a auta se vejdou i podél silnic mezi paneláky.

Před deseti lety se dalo běžně zaparkovat i před domem. Od té doby vůčihledně přibylo aut a také se obměnila jejich kvalita. Vetšina působí zánovně, mnohá jsou zářivě nová. Postupem dne se situace vyvíjí zhruba takto: ráno odjedou lidé auty do práce (a někteří jsou zřejmě profesionální řidiči, parkující před domem všelijaká audi a mercedesy, také taxíky).

Na jejich místa se postaví okamžitě auta řemeslníků, pracujících na rekonstrukcích domů a bytů, auta internetových dodavatelů, k poledni auta služeb, rozvážejících jídlo, auta poskytovatelů home-care péči. Odpoledne se začnou vracet obyvatelé z práce, ale na místa se ještě vejdou ti, kteří přijedou vyzvednout děti ze školky.

Parkování jako heslo politického boje

Odpoledne se prostor zahustí, ale ještě se vejdou ti, kteří rozvážejí nákupy a doručují balíky, a zaparkují i soukromé návštěvy. Večer se prostor zahemží rozvozem pizzy a  když padne tma, dá se zaparkovat už jenom na kraji komplexu paneláků, blízko autobusové zastávky, kde stávají ty nejobyčejnější značky, protože sem není vidět z oken.

Obyvatelé Špičáku bojují: „Nechceme pod okny smradlavá parkovací místa“

Parkování (ilustrační foto)

Českolipská radnice v několika ulicích na sídlišti Špičák buduje nová parkovací místa. Týká se to ulic Budyšínská, Zhořelecká a Žitavská. Parkovací místa a další úpravy jsou ale na úkor zeleně, což se nelíbí lidem hlavně v Žitavské ulici. Přestože plánovaná stavba má začít už příští týden, chtějí situaci řešit.

Některá zaparkovaná auta jsou tak luxusní a drahá, že nad tím na obyčejném sídlišti ze 70. let zůstává rozum stát. Největší množství jsou normální auta všech značek v rozumném spektru cen, sem tam se najde něco frajerského z bazaru, stále ještě se vyskytují starší ročníky škodovek nejchudších obyvatel. Ano, i zahraniční dělníci mají auta, však i proto k nám přišli pracovat.

Ale zpátky k tomu předvolebnímu boji: v naší čtvrti jde zejména o to, aby se v prostoru, kde je ještě místo, nestavělo. Ne snad proto, aby neubylo travnatých ploch, ale protože by to ještě víc omezilo možnost parkování pro ty, kteří už na sídlišti bydlí.

Parkování se stalo hlavním heslem politického boje a na ně se také soustřeďují zájmy dosavadních obyvatel. Titulky celostátních novin křičí: potřebujeme nové byty! Ale dosavadní obyvatelé měst, ti, kteří už bydlí, žádné nové byty nechtějí, protože potřebují místo pro svá auta. A místní předvolební zpravodaje, koaliční stejně jako opoziční, jim slibují tohle jejich právo ubránit.

Spustit audio