Album The Behemoth tria Phronesis a Frankfurtského radiového big bandu graduje nenápadně a efektně

19. květen 2017
03599033.jpeg

Velkolepý projekt, který kombinuje hudbu mnoha hudebních žánrů, vyšel nedávno u ambiciózního britského vydavatelství Edition Records.

Album The Behemoth, tedy „monstrum“, natočilo dánsko–norsko–britské trio Phronesis ve spolupráci s Frankfurtským radiovým big bandem pod vedením saxofonisty a aranžéra Juliana Argüellese.

Fakt, že se šestnáctičlenný big band drží nezvykle v pozadí hudebního spektra, zatímco základní trio kontrabas–klavír–bicí je zvukově v popředí, není náhoda. Všech deset kompozic na desce totiž patří ke starším a osvědčeným skladbám ústřední mezinárodní trojice, jen jsou nově zahaleny do bohatších aranžmá.

Snaha udělat ze dvou jednotek rovnocenné partnery byla základním konceptem této originální nahrávky. Jak dobře se to povedlo, dokumentuje kompozice Stillness.

Hudba na albu The Behemoth, za kterým stojí jazzové trio Phronesis a Frankfurtský radiový big band, se mění s každou další skladbou. Jednou je hektická a s ostrými předěly, jindy příjemně zpěvná až téměř meditativní. Kdybychom skladbu Untitled#1 našli třeba na nahrávce izraelského basisty Avishaie Cohena, ani by nás to nepřekvapilo.

Coby autor přispěl každý ze členů ústředního tria na desku prakticky rovným dílem. Uhádnout, kdo napsal kterou skladbu ale není snadné. Hráči navíc pokorně nechávají prostor k improvizaci ve vlastních kompozicích svým kolegům a inspirace i různé přístupy se tak přirozeně prolínají. Pojícím prvkem jsou aranžmá Juliana Argüellese – kultivovaná a uhlazená směs zvukových barev, která skladbám pomáhá gradovat nenápadně, ale velmi efektně.

Autor:Jan Mazura