Adolf Hoffmeister: Nevěsta

03734026.jpeg

Americká veselohra ve třech jednáních, jak avantgardní drama Nevěsta nazval její autor Adolf Hoffmeister, pojednává o jedné kuriózní podmínce k získání miliardového dědictví. V malém baru hlučného velkoměsta sedí mladík, který má sotva na šálek kávy. On-line k poslechu do pátku 11. listopadu 2016.

Web Hry a četba nabízí mluvené slovo zdarma on-line ještě týden po odvysílání. Audioknihy nejde stáhnout.

Krátce předtím, než se z novin dozví o úmrtí svého movitého strýce, potká krásnou dívku z Texasu, do které se zamiluje. Mohlo by se zdát, že naplnit poslední vůli strýce bude snadné, ale naivní dívka má právě sjednanou schůzku za účelem sňatku.

Než se Harry White rozhodne projevit své city, Anny Black mu mizí ve společnosti muže na inzerát. Hned nato obdrží smutnou i potěšující zprávu zároveň, a sice že ho zesnulý strýc v závěti učinil univerzálním dědicem. Aby získal pohádkový majetek, musí se do 24 hodin oženit s pannou, což se zdá prakticky nemožné. Desetimiliardové dědictví však k Harrymu záhy přiláká protřelého obchodníka a spekulanta Johna Mac Denbyho, který – s vidinou tučné provize – slíbí, že mu nevěstu najde. Jaké je ale jeho zděšení, když zjistí, že „ženy nadobro porazily panenství“ a jediná panna, kterou je možné pojmout za choť je figurína z výlohy. Za patřičnou úplatu notáře i kněze je ale možné, aby se s ní Harry oženil. Co má Harry dělat? Oženit se, nebo čekat, jestli se náhodou neobjeví Anny?

„Svět a reklamy otáčej se hvězdami, frkačky aut, lomoz provoz jazz band velkoměsta,“ tak zní citace z dadaistické komedie výtvarníka, literáta, publicisty a karikaturisty Adolfa Hoffmeistera (1902 – 1973). Hra, zesměšňující obchodní manýry, kterými jsou ovládány mezilidské vztahy, byla poprvé uvedena 25. května 1927 v Osvobozeném divadle v režii Jindřicha Honzla. Patří k několika českým avantgardním dramatickým experimentům, ve kterých se důsledně pracuje s hravostí jazykovou i situační, ale také s voicebandovými pasážemi, pohybovými vstupy aj., jimiž Osvobozené divadlo manifestovalo svou koncepci poetismu.

Rozhlasová inscenace ze šedesátých let 20. století zachycuje s lehkostí a vtipem dadaistický humor i revuální strukturu dramatu, aniž by text používala k pouhé historické „rekonstrukci“ určité divadelní poetiky. Herecká stylizace, vyžadující odpsychologizovaný projev, jakož i zcizující prvky – v podobě rytmizace pomocí voicebandu, ale i písňových vstupů, činí z inscenace i pro současného posluchače svižné a zábavné dílo, jehož smyslem bylo také zaznamenání divadelní tvorby, prezentující českou meziválečnou avantgardu.


Osoby a obsazení: Harry White (Rudolf Krátký), Anny Black (Miriam Hynková), Notář (Jiří Brož), John Mac Denby (Zlatomír Vacek), Číšník (Jiří Letenský), Kamelot (Jaroslav Kuneš), Lékař (Pavel Kunert), Sestra (Libuše Billová), Pán (Arnošt Navrátil), Hester (Zora Bílková), Nelly (Jana Kuršová), Fanny (Marie Durnová), Mary (Libuše Přichystalová), Pola Ona (Helena Trýbová), Stařec (Karel Fajt), Představená (Jana Ebertová), Pastor (Ladislav Suchánek), Voiceband (Olga Hegerová, Eva Hradilová, Jana Hlaváčková, Libuše Vaněčková, Jiří Olijnyk, Jan Heger, Jaroslav Tuček, Marcel Halouzka)

Autor: Adolf HoffmeisterRozhlasová úprava: Jaromír PtáčekDramaturgie: Jaromír PtáčekHudba: Jaromír DlouhýRežie: Miroslav NejezchlebZvukový mistr: Otakar Tajovský

Natočeno v Československém rozhlase Brno v roce 1966.

Čtěte také: Všechna dostupná díla na webu Hry a četba