Adam Karásek a Jiří Mrázek: Retro je pro nás slovní odpad

Jiří Mrázek a Adam Karásek (Nanovo)
Jiří Mrázek a Adam Karásek (Nanovo)

Kromě devalvace skutečně hodnotného dobového designu v současnosti nadužívaným slovem retro, hovořili zakladatelé studia Nanovo Adam Karásek a Jiří Mrázek ve Vizitce o sběratelské vášni, která jejich podnikání dala vzniknout, o historii československého designu, ale také o mnohdy detektivním pátrání po designérech, jejichž výtvory zdobily československé domácnosti a žádané jsou i dnes.

„Pokud někde objevíme práci slavných designerů, určitě ji koupíme, ale zároveň se snažíme zákazníky vzdělat v tom, co v Československu vznikalo a kdo to designoval. Snažíme se ukázat, že třeba i sériově vyráběný nábytek, který vydržel třicet let, může sloužit dál. A zároveň přiblížit návrháře nebo příběh toho kterého předmětu“, říká Adam Karásek.

Zákazníky vnímá jako širokou skupinu lidí, kteří se buď zajímají o kulturu a design nebo oživují nostalgické vzpomínky, Jiří Mrázek je naopak vidí jako poměrně úzkou sociální bublinu, z níž se rekrutují zájemci o dobové nábytkové originály: „Jsou to lidé, kteří se v sedmdesáti procentech stanou našimi stálými zákazníky nebo dokonce kamarády.“

Když jsme studio zakládali, hned na začátku jsme si řekli, že v názvu nechceme mít slovo retro, protože dnes se za ním schovává téměř cokoli – věci nové, staré, objevuje v názvech časopisů a nikdo už ho nedokáže přesně definovat. Je to pro nás už téměř hanlivé slovo, slovní odpad.
Adam Karásek

Naši tvůrci poválečných období se často inspirovali zahraniční časopiseckou, produkcí, například italskou a americkou, ovšem tvarosloví tamního designu se k nám dostávalo někdy i s dvacetiletým zpožděním. Výjimkou je bruselský styl, který podle Karáska naopak ovlivnil například německé nábytkáře a designéry.

Aktuální snahou studia Nanovo je rozjet vlastní výrobu nábytku. V limitovaných edicích by rádi postupně vyrobili a nabídli nejslavnější kusy z éry československého designu.