500 let minimalismu. Lukáš Hurník odkrývá kořeny oblíbeného hudebního stylu
Ten, kdo v 60. letech 20. století narazil na první minimalistické kompozice a byl jen trochu normální, musel si nutně říci, že se svět zbláznil. Přinejmenším ten hudební. Tříhodinové kompozice postavené na neustále se opakujících pěti tónech. Dvě magnetofonové smyčky, jedna trochu pomalejší než druhá, donekonečna opakují stejnou skupinu tónů, takže se z unisona postupně stává ozvěna, pak kánon a z něho nakonec zase unisono. Celková stopáž: 70 hodin.
Každému muselo být jasné, že tímto směrem hudební vývoj určitě kráčet nebude, že jde o slepou uličku, a to značně extrémistickou a bezohlednou k posluchači. Ale vyvinulo se to zcela jinak. Na konci 70. let začalo být zřejmé, že minimalismus je třeba brát vážně…
Čtěte také
Hudební minimalismus sice vznikl v 60. letech minulého století, ale už poměrně dlouho předtím se k němu schylovalo. Asi tak 500 let. Hudba postavená na mnohanásobném opakování krátkých motivků bavila lidi odnepaměti. Repetitivní hudbou od gregoriánského chorálu až po Steva Reicha, Philipa Glasse a Johna Adamse se v Akademii z roku 2018 zabývá Lukáš Hurník.
Související
-
Happy birthday, Philip! Oslava 85. narozenin Philipa Glasse premiérou jeho klavírních děl
Poslechněte si s jeho hudbu v exkluzivním autentickém provedení autorových přátel.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.