27. Bienále Brno: Nebojte se grafického designu!
Plakáty lákající na fiktivní akce, do posledního špendlíku precizně dotažená japonská instalace nebo práce českého klasika Zděňka Zieglera. Pojeďte s námi do Brna za grafickým designem!
Co dva roky se prostory Moravské v galerie v Brně zaplní knihami, brožurami, plakáty nebo prezentacemi webových stránek, čtyři měsíce tu výstavní sály patří nejstarší oborové přehlídce svého druhu na světě. Za posledními ročníky bienále stojí v roli kurátorů tři grafičtí designéři – Adam Macháček, Radim Peško a Tomáš Celizna. Letos uspořádali přehlídku naposledy, kdo převezme jejich štafetu za dva roky, se zatím neví.
„Chtěli jsme program udělat, zjednodušeně řečeno, zajímavý. Nerozlišujeme mezi odborníky a laiky – většina výstav má být čitelná na několika úrovních, tak, aby promlouvaly jak k náhodným návštěvníkům, tak k profesionálům z oboru,“ říkají o koncepci bienále v rozhovoru pro Čajovnu Radim Peško a Tomáš Celizna.
Průřez prací z různých koutů světa přináší mezinárodní soutěžní přehlídka, další částí instalace je prostor pro vítěze loňského ročníku nebo pocta respektované osobnosti oboru. „Výstavu Které zrcadlo chceš olizovat? uvozuje plakát na olympijské hry v Helsinkách z roku 1940. Plakát je z olympijského muzea v Lausanne, ale propaguje akci, která se nikdy nestala. Právě s tenkou hranicí mezi realitou a fikcí si výstava pohrává a upozorňuje tak i na možnosti manipulace, kterým jsme, coby příjemci vizuálních sdělení, často vystaveni,“ vysvětlují kurátoři myšlenku jedné části programu.
27. Bienále Brno probíhá do 30. října, akci doplňuje obsáhlý katalog.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka