18.05.2010

18. květen 2010

Přehlídku světových klavíristů Pražského jara zahájil v neděli v Rudolfinu Rumun Radu Lupu. A podle Mladé fronty Dnes laťku nasadil hodně vysoko. Recitál zahájil Janáčkovou sonátou V mlhách „Závěrečná Schubertova Sonáta B dur pak potvrdila, že Lupu se svou schopností rozezpívat melodické linky patří k nejlepším interpretům klavírního díla tohoto romantika, jenž nezapře autora písní,“ myslí si Věra Drápelová a uděluje koncertu 90 procent. List připomíná, že Lupu vystoupí ještě dnes, a to v programu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Za jeho doprovodu přednese Schumannův Klavírní koncert a moll.

Rozhovor s Vladimírem Darjaninem, odvolaným ředitelem České filharmonie, nabízí Právo. Darjanin se vyjadřuje k celé kauze a ocenil, že se za něj filharmonici postavili. Po odvolání z funkce prý dostal dvě atraktivní nabídky na manažerské pozice v soukromých firmách. „Já ale věřím, že moje vize a plány s Českou filharmonií ještě nejsou pohřbené,“ dodal Darjanin pro dnešní Právo.

Opera v kině způsobuje návyk, to je titulek z Hospodářských novin. Informují, že nová sezona přenosů z newyorské Metropolitní opery do kin celého světa je na dohled. Deník se snaží odpovědět na otázku, co to znamená pro domácí scénu a jaké jsou důsledky globálního šíření opery. „Dnes už je zřejmé, že vznikl průlomový projekt, který se stal novým kulturním fenoménem. Kdo z milovníků tak "úzkoprofilového" a k domnělému zániku odsouzeného žánru, jakým je opera, by si před pár lety pomyslel, že na operu bude shánět lístky v kině?“ ptá se Helena Havlíková. Jak dále tvrdí, zvláště pro naše domácí operní poměry je projekt opery v kině klíčový přinejmenším v reálném nastavení profesních standardů operního řemesla na míru obvyklou nejen ve vzdáleném New Yorku, ale i v evropských centrech.

Noviny dnes přinášejí také recenzi hry Elfride Jelinekové Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společnosti v podání pražského Národního divadla. Jelineková odebrala ze slavné Ibsenovy Nory hlavní hrdinku, zasadila ji do počátku moderního věku a s cynickým sarkasmem domyslela její další osudy, uvádějí Lidové noviny. Jana Machalická tvrdí, že režisér Michal Dočekal měl výborný nápad podtrhnout výklad ve stylu grotesky hudebními čísly, čímž vznikla jakási hra se• zpěvy a další ironicko-parodická rovina. „Kateřina Winterová odvedla v titulní roli svým způsobem úžasný výkon,“ hodnotí Lidové noviny a vyzdvihují také například Zdenu Hadrbolcovou nebo Igora Bareše.

Kateřina Rathouská, redaktorky Vltavy, napsala hodnocení pro Mladou frontu Dnes. „Herci stejně jako Jelineková hlásají do světa teze, často však za doprovodu tanečků těl i slov. Režisér také zařadil v několika případech nadbytečné projekce. Počáteční obrazy připomínají muzikál, v druhé polovině je najednou zpěvu překvapivě málo a více se pracuje s opakováním instrumentálních motivů,“ hodnotí list.

Hru Origami uvedlo ve světové premiéře Divadlo Ungelt v Praze, píše Právo. Hra španělského dramatika Carlose Be vypráví o tom, jak se s příchodem služebné Dory do domu Klaudie a Alda začíná odvíjet příběh "divných lidí", kteří se milují se stejnou vášní, s jakou si ubližují. Inscenace se pohybuje .na hraně psychodramatu, detektivky i hororu, ale nechybějí ani chvíle humoru. Roli Klaudie hraje Vilma Cibulková. „S mistrovstvím hereckého detailu udržuje diváka v nejistotě, zda je její postava obětí či viníkem. Její Klaudie má tisíc tváří od křehké zranitelnosti po neženskou tvrdost, v jediné vteřině zestárne o desítky let, aby vzápětí opět rozkvetla do přitažlivé krásy,“ myslí si Radmila Hrdinová.

autor: mvo
Spustit audio