09.04.2010

9. duben 2010

V Lidových novinách najdete recenzi Jiřího Machalického na výstavu s názvem Kašpar noci, která je k vidění v Centru pro současné umění Futura do 9. května. Kurátorem výstavy je Václav Magid. Dal si nesnadný úkol - odhalit prvky gotična a groteskna v současném umění. Je to přirozená volba, zvlášť když si uvědomíme, že obě kategorie jsou u nás takřka ve všech uměleckých periodách aspoň latentně přítomné. Málokde byla gotika tak silnájako právě u nás a málokde se projevuje tak zvláštní smysl pro ironii - směsici komična, groteskna či tragična. Kurátor si vybral současné autory různých generací, o kterých je přesvědčen, že se v jejich díle prvky zmíněných kategorií objevují. U každého z nich ovšem zcela jinak. Můžete vidět například šimpanze vrhajícího stín od Marka Meduny nebo instalaci s víkem starého kufru, v němž jsou jako v rámu zaseknutá rýsovací pravítka aakverelové jablko Jiřího Davida. Zaujmou také invenční texty Daniely Baráčkové. Koncepce výstavy je podle Machalického přínosná, předkládá otázky, na které si každý musí odpovědět sám.

Konečně pořádná kniha plná Saudka, tak zní titulek z Mladé fronty Dnes. Díky historičce umění Heleně Diesing vychází poprvé kniha, jež na více než pěti stech stranách důstojně obsáhla dílo klasika českého komiksu Káji Saudka. Monografie je nazvána Kája Saudek a je to v mnoha směrech objevná publikace o Saudkově díle, píše v Mladé frontě Dnes Alice Horáčková. Mladá fronta Dnes také přináší celostránkový rozhovor s Helenou Diesing. Na otázku, proč první monografie o díle Káji Saudka vychází až teď, odpovídá: "Hlavně kvůli sběratelům, kteří vlastní podstatnou část jeho díla, jsou rozhádaní mezi sebou, nekomunikují a nechtějí sbírky zpřístupnit, a to ani Saudkově rodině. Další problém byla rodina, která má zkreslené představy v hodnocení Saudkova díla. Konkrétně 90. léta, kdy Saudek dělal zakázky pro nevěstince a dost se opakoval, považují za vrcholnou fázi. Kromě toho mají pocit, že všichni na Kájovi cizopasí a přiživují se. Mysleli, že vydat knížku, jejíž náklady jsou velmi vysoké, je lukrativní byznys."

Hospodářské noviny otiskly recenzi Antonína Tesaře na filmový debut režiséra Duncana Jonese Moon - Měsíc. Tesař píše: Snímek je v současné kinematografii do velké míry výjimečný počin. Vrací na plátna kin žánr sci-fi v čisté podobě, nepodporované příměsemi akce, hororu, thrillerového napětí ani komiksové nadsázky. Ukazuje se na něm, že filmová sci-fi rozhodně nevyžaduje vysoké rozpočty investované do výpravy a vizuálníchefektů. Údiv, který je určující emocí fantastického žánru, tu nevyplývá z ohromujících výjevů, ale z dramatické situace vystavěné na typickém žánrovém modelu setkání člověka s netušenými možnostmi světa, který obývá.

autor: Hana Baroňová
Spustit audio