„Vyprávíme o světě, který je tady a teď,“ říká dramaturgyně Theater Bremen Viktorie Knotková

18. květen 2017
Slovo o divadle

Sobotní pořad Slovo o divadle věnujeme Theater Bremen, kde působí už pátou sezonu i česká dramaturgyně Viktorie Knotková. Jaké je představení Dobrý člověk ze Sečuanu? Poslouchejte na stanici Vltava.

O Theater Bremen se často hovoří jako o společensky angažovaném divadle. Jako o tvůrčí a progresivní instituci, která klade důraz na mezikulturní dialog. Počátky Theater Bremen sahají do roku 1917. V 60. a 70. letech minulého století si získalo renomé pod vedením ředitele Kurta Hübnerse. Také díky tomu, že v divadle tvořili legendární režiséři – například Reiner Werner Fassbinder nebo Peter Stein. V šedesátých letech se ve vztahu k Theater Bremen vžil dokonce pojem „brémský styl", kterým se označovaly divadelní avantgardní postupy.

Dvě inscenace pod progresivním vedením nové režisérky

Theater Bremen se i dnes těší slušnému renomé i v silné německé konkurenci. Činoherní soubor od letošní sezony nově vede holandská režisérka Alize Zandwijk. Je patrné, že v nastoleném progresivním stylu bude v Brémách pokračovat. O čemž svědčí i její nejnovější inscenace: Zlaté srdce a Dobrý člověk ze Sečuanu.

Režisérka Alize Zandwijk (vlevo) a dramaturgyně Viktorie Knotková

„V obou inscenacích, jak v Dobrém člověku ze Sečuanu, tak ve Zlatém srdci, je myslím dost patrné mé hledání toho, co je v současné společnosti dobré. Je v nich sice obsažena kritika špatného lidského konání, ale zároveň v nich zdůrazňuji silné téma lidské dobroty. To je to, co mě dlouhodobě zajímá a čím se i v dalších svých inscenacích míním zabývat. Myslím si, že bychom se jako společnost měli zase naučit spolu lépe komunikovat, víc toho společně zažívat a být k sobě pozorní. To je má představa nového lidského společenství, které v inscenacích Dobrý člověk ze Sečuanu a Zlaté srdce tematizuji," říká Alize Zandwijk. V pořadu Slovo o divadle inscenaci Dobrý člověk ze Sečuanu zhodnotí divadelní publicista Luboš Mareček.

Česko-německé divadelní vztahy

Příprava inscenace Zlaté srdce s Alize Zandwijk byla novou zkušeností pro Viktorii Knotkovou, která jako dramaturgyně v Theater Bremen působí už pátou sezonu. Současné působení Viktorie Knotkové v Brémách je tak zajímavým rozšířením česko-německých divadelních vztahů, o nichž jsme si ve Slově o divadle také povídali.

autor: Veronika Žajdlíková
Spustit audio