Výběr z denního tisku, 18. prosince

18. prosinec 2012

Připravil Karel Kratochvíl.

Budou v Praze dvě Fidlovačky? Ptá se provokativně Vladimír Just v Lidových novinách a nemá přitom na mysli frašku Josefa Kajetána Tyla, ale ambici nového vedení Vinohradského divadla – do kterého se bez okolků opřel: „Chce-li učinit současné vedení z Vinohrad druhou, možná horší a podbízivější Fidlovačku, nic proti tomu: měla by však být dotována i přiměřeně stejnou sumou z veřejných zdrojů,“ píše Vladimír Just. Důvodem jeho rozhořčení je Zkrocení zlé ženy, které podle něj v režii Juraje Deáka přináší na vinohradská prkna herecké výkony a režijní polopatismy, které by působily podbízivě i v Nuslích.

Na téže straně Lidové noviny chválí inscenaci Miloše Orsona Štědroně Divadlo Gočár, kterou v pražské Komedii režíroval Jan Nebeský. Podle Jany Machalické je tento projekt tím, co česká jeviště potřebují – inscenací, při které se rodí něco nového a kreativního. Orson Štědroň si tentokrát za téma zvolil trio architektů Josefa Gočára, Jožeho Plečnika a Pavla Janáka a jejich rivalitu i přátelství. Celá kompozice je perfektně spojená s hudbou. Jan Nebeský v Komedii dobře slouží autorovi a jeho režie přirozeně celé dílo završuje.

Jana Soukupová navštívila tři prosincové brněnské premiéry a dopouští se v Mladé frontě Dnes jejich srovnání. Nejlépe z něj vychází adaptace Dostojevského Idiota od Andrzeje Wajdy Nastasja Filippovna, kterou připravilo Divadlo U stolu. V úpravě a režii Františka Derfflera se na scéně objeví jen dvě postavy – kníže Myškin a Parfen Rogožin, primabalerína Národního divadla potom představuje cíl jejich vzájemné lásky.

Městské divadlo Brno uvádí Jezinky a bezinky. Když tuto hru viděl Werich v Americe, prý se velice nasmál. Ne tak zřejmě Jana Soukupová, která v režii Petra Gazdíka nespatřuje žádné psychologické ani umělecké nároky, pozitivně hodnotí alespoň herecké výkony. Nejhůře z jejího srovnání vychází Apartmá v hotelu Plaza v Mahenově činohře. Herci v režii Lucie Málkové přehrávají, často jim není rozumět – s podivem je, že ti samí herci v sousední Redutě podávají fantastické výkony.

„Kůň platí od antiky za ideál krásy, dnes tuto představu nahrazuje automobil,“ říká výtvarník Theodor Pištěk, rozhovor s ním otiskují Hospodářské noviny. Ivan Adamovič se ho ptá, zda podle něj technika lidstvu spíše škodí či prospívá: „Nechci nic ani prosazovat, ani před něčím varovat. U mě je to čirý obdiv ke kráse. Když vidím obrovskou škodováckou turbínu s těmi lopatkami, je to stejně krásná věc jako dobrá socha. Účel, pro který to bylo vyrobeno, je pro mě druhořadý,“ prozrazuje na sebe v dnešních Hospodářských novinách Theodor Pištěk.

Ústředním tématem dnešních novin je ale pochopitelně vzpomínka na Václava Havla, občas i humorná – Hospodářské noviny například vyzývají, aby se dnes lidé vyhrnutím kalhot přihlásili k odkazu Havlova humoru a nadhledu.

Z kulturních událostí, které se dnes vážou k osobnosti prvního Českého prezidenta, píšou noviny o rekviem za Václava Havla, které se koná v 18:00 v Kostele Matky Boží před Týnem na pražském Staroměstském náměstí. Večer s Václavem Havlem je na programu Divadla Na zábradlí, kde v 18:00 odhalí jeho pamětní desku.

V brněnském divadle Husa na provázku připravili celodenní program Pocta Václavu Havlovi, v Litoměřicích v 11:00 položí květiny u busty bývalého prezidenta, projekce filmu Občan Havel začne v 16:30 v Dusíkově divadle v Čáslavi, v 17:00 se koná vzpomínkové setkání občanů v Českých Budějovicích i Liberci, v Chebu v 18:00 proběhne procházka pro Václava Havla s předčítáním jeho textů.

autor: Karel Kratochvíl
Spustit audio