Svatopluk Klimeš: Oheň je magický materiál

17. duben 2018

„Fascinují mě například sopky, jakékoliv ohněstrůjné kratochvíle, i lidové,  jako je pálení smrtky,“ říká Svatopluk Klimeš, malíř, který ve své tvorbě využívá oheň jako výtvarný činitel.

Svatopluk Klimeš pracuje ve svých obrazech, kresbách, fotografiích, instalacích i performancích se stopou ohně, plamene, popelu nebo dýmu. Živlem ohně se začal výtvarně zabývat už v polovině 60. let 20. století, ještě před studiem na AVU. „K ohni jsem přišel spíš touhou po hře,“ říká malíř. „Občas mi připadá, že umění je příliš vážné – tím nemyslím, že by nemělo být závažné – , ale mně do prací humor občas prosakuje. Záměrně, a třeba i nezáměrně. A tohle vzniklo tím, že jsem na začátku dělal koláže z papíru a napadlo mě papír opalovat. Najednou z toho vznikla jakási skládačka a hra. Říkal jsem těm věcem „obrkazy“, to znamená, že to byly obrazy, ale s „kazem“ na sobě,““ vysvětluje malíř, který svým smyslem pro hravost uvádí do pohybu ustálené významy a ustrnulé představy.

Svatopluk Klimeš

Na hořlavých materiálech, které autor používá (většinou papír, případně dřevo), zanechává oheň stopu události. Je to stopa definitivní, která se zpravidla nedá opravovat. V Klimešových obrazech tak hraje roli čas, jistý děj i napětí z jedinečnosti autorského zásahu ohněm.

Malíř právě představuje své práce na výstavě Oheň do papíru nezabalíš III, která probíhá do 13. května v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích. Podstatnou část expozice tvoří díla vyjadřující se k českým dějinám a stavu společnosti v souvislosti se 100. výročím republiky. Ve čtvrtek 26. 4. v 17 hodin se v litoměřické galerii koná komentovaná prohlídka. A to už se bude vědět, jak uspěla publikace o Klimešově umělecké práci, nominovaná v kategorii Knihy o výtvarném umění do soutěže o nejkrásnější knihu roku 2017.

Spustit audio