Stovky koncertů. Kodaňský jazzový festival opět ovládl dánskou metropoli

25. červenec 2019

Kodaňský jazzový festival se každoročně koná v první polovině července a patří mezi jeden z největších v Evropě. Během deseti dnů se uskuteční více než 1200 oficiálních koncertů na zhruba 120 místech. Jazz v tuto dobu naprosto ovládá dánskou metropoli. Hudebníci nevystupují jen v klubech a koncertních sálech, živou hudbu si lze poslechnou i na ulicích, v přístavech či v parcích. Poslechněte si dvoudílnou reportáž českého saxofonisty Luboše Soukupa.

Ve městě účinkují jak místní umělci, tak světové špičky jako např. Joshua Redman. Jeho kapela Still Dreaming zahrála ve zbrusu nové sestavě na pódiu Divadla Betty Nansen. V projektu se představil Ron Miles na trubku a Scott Colley na kontrabas. Bubeníka Briana Bladea nahradil David King. Kapela vzdává holt projektu Old And New Dreams ze 60.let, ve kterém hrál Joshuův otec saxofonista Dewey Redman, trumpetista Don Cherry, basista Charlie Haden a bubeník Eddie Blackwell. Joshuův kvartet bez harmonického nástroje kopíruje zvuk této sestavy. Výkony všech sólistů odrážely vkus a cit pro tento úkol a výbornou hráčskou techniku. První vystoupení Davida Kinga v nové kapele mělo energický a nekompromisně swingující náboj.

Joshua Redman - Still Dreaming

V hlavním koncertním sále Dánského rozhlasu vystoupila malijská zpěvačka Oumou Sangare. Oumu je charismatická zpěvačka, která ve své domovině bojuje za práva žen a je hlasitým odpůrcem vynucených sňatků s dětmi a polygamie. Texty jejích písní jsou plné společenské kritiky, zvláště pak nerovného postavení žen v Africe. 

JAZZOVÉ POŘADY NA ČRO VLTAVA
09:30 JAZZOFON (Všední dny)
18:00 JAZZOVÝ PODVEČER (Všední dny)
21:00 JAZZ & WORLD LIVE(Čtvrtky)

Vltava na Facebooku

Její kapela byla během koncertu slušně sehraná přestože zároveň dělala výbornou show, která bavila posluchače od začátku až do konce. Během vystoupení se jim podařilo postavit skandinávské publikum ze židliček a tento noblesní sál roztančit. Hudba Oumou Sangare měla zvláštní šarm a mnohdy jako by se zdál, že posluchače bere na procházku rušnými ulicemi malijských měst. Dvě vokalistky odpovídaly zpěvačce výraznými nápěvy a bez ustání tančily.

V rámci Kodaňského jazzového festivalu zahrál i výhradně ženský ansámbl Shamania. Kapela vystoupila na open air scéně v srdci Kodaně – v parku Kongens Have. V čele projektu stojí perkusionistka Marilyn Mazur, které se jako jedné z mála evropských hudebníků poštěstilo účinkovat v kapele Milese Davise i Wayna Shortera. Současný projekt Shamania v ní dozrával dlouhá léta a volně navazuje na její první kompletně ženskou formaci z konce sedmdesátých let – Primi Band. V Shamanii se setkávají nejkreativnější a nejrespektovanější skandinávské hudebnice, například dánská saxofonistka Lotte Anker, která byla mimo jiné původní členkou Primi Bandu, norská zpěvačka a saxofonistka Sissel Vera Pettersen, trumpetistka Hildegunn Øiseth a kontrabasistka Ellen Andrea Wang, dále dánská trombonistka Lis Wessberg, a japonsko-dánská pianistka Makiko Hirabayashi. Jejich společná tvorba je skutečně šamanská. Hudebnice se snaží napojit na prapůvodní syrovou kmenovou energii a dát průchod svým emocím. Toto spojení a tyto prožitky se snaží převést do hudebního jazyka a výsledkem je skandinávská hudba se zemitými rytmy.

Shamania

Malý nezávislý klub Mellemrummet, který leží v severní části Kodaně, prezentoval moderní jazz a avantgardní sestavy. Jedním z hlavních zástupců moderní jazzu je dánský saxofonista Magnus Thuelund. Tomuto hráči se daří najít rovnováhu mezi všemi hudebními složkami a navíc ještě vytvářet plochy, na které se dobře improvizuje. Jeho kapela zahrála poměrně melodickou hudbu, která zněla v prostoru klubu zcela bezchybně. Možná i proto, že se Magnus obklopil fantastickými hudebníky – na trubku zahrál Mads La Cour, na klavír Peter Rosendal, na kontrabas Kasper Taget a na bicí Espen Laub.

Magnus Thuelund, feat. Peter Rosendal, Mads La Cour, Kasper Tagel

Kvarteto All Too Human, které založil dánský bubeník Peter Bruun, je unikátní počin, který sklidil již řadu ocenění. Peter prostřednictvím svých kompozic ukazuje, kam až se dají posunout hranice rytmické komplikovanosti skladeb. Během hraní také mnohokráte groovuje svou pravou rukou na klávesy moog, zatímco druhou rukou a nohami hraje na bicí soupravu. V jeho nejnovějším projektu ho na trubku doprovází Kasper Tranberg, na klávesy Simon Toldam a na kytaru Marc Ducret. Hudba této kapely je směsicí jazzové fúze a progresivní matematické post-rockové hudby. Bruunova hudba je dobře napsaná a uspořádaná jasně složenými a přísnými strukturami. Nicméně to nejdůležitější je, že obsahuje dostatek prostoru k plnému využití kreativity všech muzikantů v kapele.

All Too Human

Mathias Heise je jedním z nejzajímavějších mladých talentů dánské jazzové scény. Na foukací harmoniku začal hrát již v osmi letech. V roce 2016 získal cenu pro mladé umělce, kterou každoročně uděluje dánský královský pár – princ Frederik a princezna Mary. V loňském roce natočil album s Dánským rozhlasovým big bandem, který patří k nejlepším světovým tělesům, a letos dostal šanci s ním vystoupit na jazzovém festivalu v Kodani. Koncert se vydařil. Vystupování Mathiase bylo uvolněné a poslouchat jeho melodické fráze byl opravdu zážitek.

DR Big Band feat. Mathias Heise

Kodaňský festival nabízí nejen instrumentální hudbu, ale i vokální vystoupení. Jedním z nich byl i koncert estonské zpěvačky Karmen Rõivassepp. Tato mladá dáma, která má swing v krvi, se nebojí pouštět do divokých improvizací a umí strhnout publikum. Již šest let žije v Aarhus, druhém největším městě Dánska, a zabývá se nejen zpěvem ale i aranžováním pro big bandy. Na kodaňském jazzovém festivalu vystoupila se svým kvartetem. Hraní všech členů kapely bylo velmi vyspělé. Mimo Karmen na scéně zazářil i dánský klavírista Simon Eskildsen. Na kontrabas je doprovodil Adrian Christensen a na bicí Daniel Sommer. Kapela zahrála mix jazzových standardů a vlastních kompozic. 

Karmen Rõivassepp Quartet

V jedné z progresivních kodaňských scén zvané Koncert kirken vystoupil dánský pianista a skladatel Jacob Anderskov, jehož přední německý jazzový magazín Jazz Podium označil za jednoho z nejvýjimečnějších umělců současné hudby. Tento aktivní hudebník spoluzaložil prestižní skandinávský label ILK, u kterého vydává většinu svých alb. Jeho hudba je nekompromisní a přes svou komplikovanost velmi podmanivá. Když jí dá člověk šanci, snadno se mu dostane pod kůži. Anderskov vystoupil na festivalu s projektem Resonance. Jedná se o 5-ti člennou kapelu s naprosto unikátním instrumentálním spojením. Vedle pianisty v projektu hraje Peter Bruun na bicí, Karen Johanne Pedersen na housle, Mette Brandt na violu a Ida Nørholm na violloncello. Bubeník Peter Bruun velice citlivě doplňuje klavírní improvizace a obhajuje své jedinečné místo na kodaňské free-impro scéně. Podíl napsané hudby a improvizace je během koncertů v rovnováze a každá skladba je jako netradiční oděv ušitý ze známých i neznámých materiálů. Hudba má nevšední šarm a její kouzlo se v člověku rozlévá ještě dlouho po koncertě.

O tom, že hudba na tomto festivalu může mít mnoho podob jsme se mohli přesvědčit v Galleri Krebsen, což byla pro letošek hlavní scéna alternativního vydavatelství Barefoot Records. Bylo možné zde zaslechnout koncert českého rodáka Martina Klappera, který spojil své síly s norským bubeníkem Håkonem Berre. Klapper měl stůl plný různých objektů, které amplifikoval a vyluzoval tak zvuky nebo spíše ruchy. Berre ho velmi dobře doplňoval využívaje všechny možné alternativní techniky hraní na bicí.

Martin Klapper, Håkon Berre

Jedním z highlightů Kodaňského jazzového festivalu se stal koncert tria Shai Maestra. Ten se uskutečnil v úžasném prostoru ve foyer nového divadla Skuespilhuset u přístavu Nyhavn. Pianista Shai Maestro si vybudoval značnou reputaci díky hraní s izraelským basistou Avishai Cohenem. Nicméně do Kodaně přijel se svým vlastním projektem.

Jeho trio na koncertě prezentovalo svůj debut u labelu ECM album The Dream Thief. Izraelský pianista svými sólovými předehrami vytvářel lyrickou atmosféru, na kterou mohli snadno navazovat jeho spoluhráči – peruánský basista Jorge Roeder a mladý izraelský bubeník Ofri Nehemya. Hudba často gradovala do emotivních extází, které publikum oceňovalo bouřlivým potleskem. Zajímavý byl kontrast mezi klidnými pasážemi a rytmicky aktivními plochami. Velmi svěží a inteligentní koncert zakončila kapela písní, během které vyzval Shai Maestro publikum, aby spolu s ním zpívalo hlavní melodii. Posluchači ani na okamžik nezaváhali a v momentě se zpěvem rozezněl celý sál. To vytvořilo pevný základ, přes který kapela ještě divoce improvizovala. Byla to úžasná tečka za jejich vystoupením.

Shai Maestro Trio
autor: Luboš Soukup
Spustit audio

Související