Reflexe! Hana Blažíková v monteverdiovském projektu Johna Elliota Gardinera

18. říjen 2017

Claudio Monteverdi je první velký génius opery a letošní rok patří právě jemu – uplynulo totiž 450 let od jeho narození, které připomíná řada projektů napříč hudebními žánry. Reflexe: Opera! je věnovaná především letošnímu monteverdiovskému projektu Johna Eliota Gardinera.

Vynikající interpret staré hudby nastudoval ke 450. výročí Monteverdiho narození všechny jeho dochované opery a účastnicí velkolepě koncipovaného i nadšeně přijímaného cyklu je také česká sopranistka Hana Blažíková. Ta je hostem pořadu, po němž ve vysílání zazněla poslední Monteverdiho opera L’incoronazione di Poppea, tedy Korunovace Poppeina.

Hana Blažíková mluví o své práci s J. E. Gardinerem, ale také o svém vztahu k hudbě Claudia Monteverdiho. O její kvalitě a vnitřní soudržnosti, díky které je prakticky nezničitelná jakoukoliv interpretací. Monteverdiho kompozice se také během pořadu objeví ve velmi neotřelém použití historických nástrojů, dobové parodii i současných jazzových úpravách. Styl benátské opery připomene ukázka z opery Il Giasone (Iásón) Monteverdiho žáka Francesca Cavalliho.

Krátká úvaha je věnovaná fenoménu veřejných divadel. V Benátkách v roce 1637 zahájilo provoz Teatro San Cassiano – první operní divadlo, do kterého mohl přijít každý, kdo si koupil lístek. Z dnešního hlediska zcela samozřejmá věc tehdy výrazně ovlivnila jak podobu operních děl, tak divadelní provoz. Už tehdy vzniklo všechno, co v divadelním provozu žije dodnes – od systému předplatného, přes reklamu, až po ústupky masovému vkusu.

autor: Boris Klepal
Spustit audio