Ranní úvaha Jana Jandourka: Mládež je sice nezodpovědná, ale prý za to úplně nemůže

18. leden 2018

Je takzvaná dnešní mládež nesoustředěná a nezodpovědná? Zdá se, že věda nyní přispěchala na pomoc oběma stranám.

Jak těm, kdo mládež podrobují kritice, tak těm, kdo by ji chtěli hájit, že za to ti mladí vlastně nemohou.

Je to známá situace. Teenager dobře ví, jak důležité jsou závěrečné zkoušky, ale na jeho úsilí to nemá velký vliv. Možná to ale není úplně jejich vina. Mozky dospívajících nejsou údajně vyvinuty natolik, aby správně posoudily, o jak vysokou sázku někdy jde a přizpůsobili tomu své chování. 

Dospělí jsou obecně docela dobře schopni si říct, kdy je nutné se maximálně soustředit, nebo něčemu věnovat dost času. Výzkum zjistil, že pokud jsou potenciální odměny nebo ztráty vyšší, tak dospělí budou mít při plnění úkolů lepší výsledky. Zdá se ale, že v případě dospívajících tomu tak není.

Catherine Inselová z Harvardské univerzity a její tým požádali adolescenty ve věku od 13 do 20 let, aby si zahráli hru. Během ní byli umístěni do mozkového skeneru. V některých kolech by účastníci mohli získat za správnou odezvu 20 centů, zatímco nesprávná by je stála 10 centů. V kolech s vyššími sázkami byly správné odpovědi za dolar a špatné odpovědi znamenaly ztrátu 50 centů.

Tým zjistil, že zatímco starší dobrovolníci si vedli lépe, když byly sázky vyšší, mládež se tak nechovala. A čím starší byli dobrovolníci, tím lepší byl jejich výkon. 

Když se badatelé podívali na mozkovou aktivitu dobrovolníků, zjistili, že jejich schopnost zlepšit výkonnost byla spojena s tím, jak se vyvinuly jejich mozky. Zdálo se, že oblast nazvaná kortikostriatální síť, což my laici nevíme, co je, ale zní to dobře, je obzvláště důležitá. Je známo, že spojuje oblasti, které se podílejí na.

Závěry vysvětlují, proč jsou někteří adolescenti tak náchylní k riskantnímu chování. Teenageři jsou navíc nebezpečnější, když je poblíž nějaký vrstevník. V praxi to vidíme například při řízení auta.

Školy by tedy měly přehodnotit způsob, jakým testují výkon u dospívajících. Prý není dobré hodnotit výkonnost v jediné závěrečné zkoušce. Lepší by byla řada menších testů prováděných po celý rok.

Že by z toho něco plynulo pro pojetí maturit, se zatím nikdo neodvážil ani naznačit. Logické by totiž bylo nedebatovat o tom, zda mají být jednotné a státní, ale jestli mají být vůbec. Existují ale přechodové rituály, kterých se společnost zřejmě snadno nevzdá. Stejně jako se nevzdá tanečních, kam jsou nuceni chodit lidé, kteří tančit nechtějí a většinou ani tančit nebudou.

Zatím tedy nezbude, než maturity a taneční přežít. Není to ani první, ani poslední otravná povinnost v životě.

autor: ČRo Vltava
Spustit audio