Radikální osobnosti hudby ve druhé polovině 20. století a dlouhá linie jejich kompozic
Uhrančivá, silná, technicky ekvilibristická a překvapující bude jistě pro některé z vás hudba, kterou uslyšíte ve Futurissimu s podtitulem Dlouhá linie: Iannis Xenakis - Galina Ustvolskaja - György Ligeti.
Všechny nahrávky v pořadu vznikly v Ostravě. Jsou tedy autentické, a to díky kontinuálnímu záznamu Českého rozhlasu v rámci festivalu Ostravské dny, který se jako jediný v České republice dlouhým liniím v soudobé hudbě věnuje: léta zařazuje na program a většinou nechá nastudovat tvorbu těch skladatelů, jejichž díla jsme nemohli slyšet za komunismu, kdy jsme právem mohli poukazovat na izolaci českého hudebního života.
Bohužel, tato díla, hlavně orchestrální nebo operní, se objevují velmi sporadicky i po roce 1989. Proč? Jsou náročná? Pořadatelé pravidelného koncertního života jsou opatrní? Mají strach z přijetí orchestrálními hráči i publikem? Trpí snad předsudky, nebo dokonce neznalostí? Jistě, je v mnoha ohledech pohodlnější uvádět Brahmse než Ligetiho či Xenakise.
Další dlouhou linií na Ostravských dnech, tedy dlouhodobě rok co rok uváděnými současnými skladateli, je např. Rudolf Komorous- Phill Niblock – Alvin Lucier - Christian Wolff - Petr Kotík- Salvatore Sciarrino - Richard Ayres - Olga Neuwirth – Bernhard Lang- Alex Mincek - Petr Bakla.
Hysterické polohy Xenakise
Největším rozhlasovým úlovkem pořadu je rozhodně skladba AÏS Iannise Xenakise z roku 1980, kterou uslyšíme v rozhlasové premiéře nahrávky. Jedná se o dvojkoncert pro baryton, bicí a velký orchestr, který patří k nejvýznamnějším orchestrálním skladbám Xenakise.
Aïs je v homérské řečtině Hádes, podsvětní říše mrtvých. Smrti se týkají i čtyři textové úryvky, které v tomto případě zpívá Holger Falk, mistr na provádějí této kompozice, ale také opery Oresteia, která je s Aïs spřízněná a byla uvedena na NODO 2016.
„Sólový baryton přeskakuje mezi nejvyšší, hystericky exaltovanou polohou a nejhlubším rejstříkem, v němž se odehrává deklamace antických textů. Orchestr má podle skladatele podporovat a evokovat pocity, které zakoušíme při uvědomění si nevyhnutelnosti smrti.“
Petr Bakla
Exponovaný je také sólový part bicích nástrojů (hraje Tamás Schlanger), velmi komplikované polyrytmické útvary s orchestrem ONO / Ostrava New Orchestra nastudoval během Ostravských dní Petr Kotík.
Vynalézavý Ligeti a osamělost Ustvolskej
Vedle díla Iannise Xenakise (ve Futurissimu uslyšíme také jeho skladbu Troorkh, trombónový koncert, ve kterém exceluje William Lang z New Yorku) natáčíme na Ostravských dnech v kostele sv. Václava komorní skladby Györgye Ligetiho a Galiny Ustvolskej. V rozhlasové premiéře to bude jeho technicky náročná skladba 10 kusů pro dechové kvinteto a dvě skladby Galiny Ustvolskej, která o svém díle napsala:
„Skládám bez nástroje, za stolem. Vše je s takovou pečlivostí promyšleno, že nezbývá, než psát. Celý čas přemýšlím. Celé dny a noci přemýšlím a nemám čas se uvolnit, odpočinout si. Myšlenky mě užírají. Mám svůj svět a vše si beru a vnímám po svém. Slyším, vidím a postupuji jinak než ostatní lidé. Žiji svůj jedinečný, osamělý život.“
Přes často bizarní nástrojová složení skladeb ("Dona nobis pacem" pro pikolu, tubu a klavír) měla Galina Ustvolskaja mistrně vypracovaný smysl pro instrumentaci. A Ligeti? Ten nikdy neustrnul v jednom stylu, vše podřizoval hlavně výslednému zvuku.
O tom vás přesvědčí další dvě skladby Futurissima: Dvojkoncert pro flétnu, hoboj a orchestr a Hamburg concerto, postavený na střetu mikrotonální hudby a hudby temperovaného ladění. Sóla hrají Daniel Havel, Jan Souček a Ondřej Vrabec. Doprovází mezinárodní Ostravská banda.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka