Nejsem supervizor, jen doprovázím, vysvětluje choreograf a kouč Jean Gaudin

13. duben 2018

Choreograf, režisér a tanečník Jean Gaudin působí na francouzské taneční scéně od konce 70. let, v Česku vede workshopy zaměřené na rozvíjení nových pohledů na choreografii.

Ve své tvorbě Jean Gaudin vždy propojoval jednotlivé umělecké složky, nikdy mu nestačil tanec an sich, cestuje mezi obory, taneční principy kloubí s hudbou, videoartem a filmem. Má za sebou řadu operních inscenací a tanečních filmů, v každém ze svých děl jde o kousek dál a zkoumá otázky mezioborové komunikace v uměleckém projevu. „Když umělec zůstane zavřený jen ve svém oboru, ztrácí spoustu možností. Znalosti nabyté prostřednictvím jiných oblastí tvorby mohou člověka nesmírně obohatit,“ domnívá se choreograf. 

Enfant terrible francouzské nezávislé scény

Česká taneční platforma hledá český tanec na vývoz. Letos po čtyřiadvacáté

Česká taneční platforma 2018: Vypravěč

Letošní 24. ročník festivalu Česká taneční platforma nabídne výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo převážně v uplynulém roce na české taneční a pohybové scéně. Koná se od 4. do 7. dubna.

Jean Gaudin bývá odbornou veřejností označován jako enfant terrible francouzské nezávislé scény. Z jakého důvodu? „Vzniklo to už na začátku, nepodařilo se jim zařadit mě do nějakého šuplíku, to byl ten problém,“ uvažuje Gaudin a popisuje svůj základní tvůrčí koncept: „Myslím si, že umělec musí dělat to, co dělat chce, že ze všeho nejdřív musí udělat osobní rozhodnutí. A nedělat to, co od něj očekává publikum.“

Workshopy s choreografickým koučem ve Studiu Alta

Jean Gaudin spolupracuje v České republice s Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA na workshopech, které vede ve Studiu Alta. Zabývá se na nich otázkou využití prostoru při tvorbě choreografie a také zkoumá problematiku zpětné vazby při choreografické práci. To vše dělá z pozice choreografického kouče, což je termín, který u nás není zatím příliš známý. Na jakých principech takové koučování spočívá? „Nejsem supervizor, nepomáhám, já doprovázím mladé choreografy v jejich vlastní tvorbě“, říká Jean Gaudin. „ Supervizor může sám přinést nějaké návrhy řešení, to já nedělám, neradím, pouze pokládám otázky, které by tvůrce třeba nikdy nenapadly - to je princip koučinku.“

Everything Is Nice In Paradise

Čtěte takéKoresponDance aneb Jak umělci ze světa dělají festival s obyvateli Vysočiny

V rámci festivalu KoresponDance také Gaudin uvádí představení Everything Is Nice In Paradise, které vzniklo jako projekt na míru prostorám zámku ve Žďáru nad Sázavou. Gaudin na něm spolupracoval s kontratenoristou Sébastienem Fournierem, cembalistkou Monikou Knoblochovou a dvěma žďárskými pěveckými sbory. „Hledám vždy zajímavá místa, pro která vytvářím představení na míru. Na žďárském zámku jsem vybral sklepení, kde je tma a zima – ideální místo pro ráj! Stejně jako barokní hudba, která v představení zní, směřují protagonisté i diváci postupně ke světlu.“

SE.S.TA a Gaudin jsou pro sebe stvoření

S Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA spolupracuje Jean Gaudin už sedm let, a důvody jsou zřejmé. „Naším cílem je interdisciplinarita“, říká Eva Dryjová, členka produkčního týmu, „ukazujeme tanečním profesionálům, že se mohou opřít i o jiné obory, ať už je to výtvarné umění nebo třeba filozofie“. SE.S.TA tedy evidentně usiluje o podobné ideje, jaké určují celoživotně i tvorbu Jeana Gaudina.

Celý záznam pořadu včetně hudby podle výběru Petra Dorůžky si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související