Návrat 80. let v hudbě. Brad Mehldau legitimizuje soudobý zvuk na novince Finding Gabriel

23. květen 2019

Jeden z nejrespektovanějších jazzových pianistů současnosti Brad Mehldau vydal album Finding Gabriel a v kontextu své dosavadní tvorby uskutečnil malou revoluci.

Na rozdíl od dřívějších přísných sond těžících maximum z úzce definovaného hudebního zadání se Mehldau tentokrát rozmáchl nezvykle zeširoka. Zrekapituloval svůj dosavadní vývoj, přidal řadu nových podnětů a stvořil hudební monument koncepčně připomínající např. desku The Wall skupiny Pink Floyd.

Módní vlna 80. let
Není to tak dávno, co mnoha lidem naskakovala husí kůže při pomyšlení na pastelově křiklavou hudbu osmé dekády minulého století. Někteří mají tuto fobii dodnes. Teď už ale asi můžeme směle prohlásit, že osmdesátky jsou definitivně zpátky. A proč? Lze to vyčíst ze současné populární hudby, alternativní elektronické hudby, vloni si s těmito hudebními atmosférami pohrával na své desce přední světový jazzový inovátor Bugge Wesseltoft a nové album Finding Gabriel obrazně řečeno úřadujícího globálního krále jazzového piana Brada Mehldaua tento trend jen potvrzuje. Mehldau v něm s otevřeností i originalitou přijal za vlastní nastupující módní hudební estetiku onoho opovrhovaného období.

Rekapitulace a závažnost
A nejen to. Ještě důležitější je zvuková a stylová rozmanitost, která dělá z Mehldauovy novinky jeho nejkomplexnější tvůrčí počin, shrnutí takřka všeho předchozího, co v hudbě uskutečnil: ve svém triu, v orchestrálních projektech počínaje Largem, ve vážnohudebních romantických a barokních průnicích, k nimž nově přidal i artificiální kompoziční techniky 20. století, a konče soudobou elektronikou projektu Mehliana, jenž navíc doplnil mnohem širší paletou zvukových barev, než si doposud dopřával.

Takové tvůrčí shrnutí velice kontrastuje s předchozími stylově soustředěnými alby a překvapuje taky proto, že podobně se chovají spíše starší skladatelé. Mehldauovi bude ale teprve 49, jde dál a optimisticky řečeno se nachází v polovině svojí cesty. Nadto mu inspirací bylo téma v západním kontextu z nejvážnějších, tedy četba Bible. Mehldau na nové desce podněty jen hýří a vedle rozpřáhlého uctění Boha zní uvnitř jeho hudebního komplexu další rovina sdělení týkající se některých společenských obav. Ty se projevily nejmarkantněji ve skladbě The Prophet Is a Fool představující zhudebnění rozhovoru otce a dcery nad skandujícím ozbrojeným davem.

Hudební krása
Koncepce Mehldauovy nové desky Finding Gabriel podněcuje přemýšlení, ale hned po prvních tónech také probouzí zájem poslouchat dál a doposlouchat až do konce. Všechno se rychle a plynule přesouvá od jednoho hudebního významu k jinému, zcela novému, pořád dál a dál. Hru s hudebními a zvukovými kontexty Mehldau zvládá naprosto mistrně a nepřekonatelně.

Na Finding Gabriel účinkuje vedle Mehldaua řada mimořádných hudebních osobností jako Kurt Elling, Becca Stevens, Ambrose Akinmusire, Chris Cheek, Mark Guiliana ad., kteří jenom potvrzují monumentální sílu celé nahrávky. A tak přejme Mehldauově desce Finding Gabriel, aby všeobecnému blahu přispěla nejen svou společenskou angažovaností, ale i neskutečně krásnou hudbou legitimizující soudobý zvuk.

Brad Mehldau - Finding Gabriel

JAZZOVÉ POŘADY NA ČRO VLTAVA
09:30 JAZZOFON (Všední dny)
18:00 JAZZOVÝ PODVEČER (Všední dny)
21:00 JAZZ & WORLD LIVE (Čtvrtky)

Vltava na Facebooku

Spustit audio

Související