Nadějné objevy festivalu Eurosonic Noordeslag: Mira Lu Kovacs, Sophie Lindinger, Kimberly Kitson-Mills a Charlotte Dos Santos

5. červenec 2020

V tomto díle Koncertů bez hranic se opět vrátíme do dějiště letošního ročníku showcasové přehlídky Eurosonic Noordeslag. Čekají nás tedy záznamy vystoupení muzikantů, které v rámci evropského prostoru můžeme považovat za čerstvé objevy, i když na svých domovských scénách už nějaký ten rok působí a už si vydobyli popularitu. Sluší se dodat, že pořadu bude dominovat ženský element.

V čele francouzské kapely Kimberose stojí zpěvačka s ghanskými kořeny, neobyčejným, sytým a smyslným hlasem a charisma, Kimberly Kitson-Mills. Je až s podivem, že tato nadějná vokalistka a skladatelka nikdy neprošla formálním vzdělávacím procesem a prý dlouhá léta překonávala svou vrozenou stydlivost a plachost, kvůli které pro ni bylo zpočátku veřejné vystupování na pódiu nemyslitelné.

Charlotte Dos Santos pochází z Norska, vyrůstala na periferii Osla se svou norskou matkou a brazilským otcem. Oba ji vedli k hudbě, s mámou, jak vzpomíná, objevovala především world music a flamenco, s otcem prozkoumávala jazz, hip-hop a experimentální elektroniku. Tentokrát máme co do činění s formálně vzdělanou muzikantkou, Charlotte Dos Santos absolvovala jazzová studia na bostonské Berklee College of Music. Natočila zatím dvě EPčka, debutové Cleo z roku 2017 a loňské Harvest Time. Dokumentují její hypnotický éterický styl, který je, přestože se sama označuje za nomáda, hluboce zakořeněn v zemi jejího původu, mezi vodopády, uprostřed temných norských lesů.

Hned s dvěma formacemi vystoupila na letošním Eurosonic Noordeslag zpěvačka, kytaristka, skladatelka, ale také kurátorka vídeňského Popfestu Mira Lu Kovacs. Jednou z nich je kapela s názvem 5K HD. Mira Lu Kovacs se v ní spojila se členy vídeňského jazzového kvarteta Kompost 3. Kapela od počátků osciluje mezi popem a experimentální elektronikou a zaujala svébytné místo na současné vídeňské scéně popové avantgardy.

Miru Lu Kovacs jako vyhlášenou feministku řada přátel včetně její sestry přemlouvala, aby založila čistě ženskou kapelu. Odolávala až do loňského roku, kdy ji přizvala ke spolupráci Sophie Lindinger, v Rakousku dobře známá hudebnice z dua Leyya, která se tentokrát chtěla soustředit pouze na baskytaru a do své kytarové skupiny chtěla Miru angažovat na post kytaristky. Písničky skupiny My Ugly Clementine zazní v závěru Koncertu bez hranic.

Spustit audio