Město, sex, třída. Post-punkový intelektuál Jarvis Cocker z Pulp svá témata neopouští

22. říjen 2020

Vše, co Jarvis Cocker udělá, je ve Velké Británii kulturní událostí. Výjimkou není ani aktuální album Beyond the Pale, které nahrál pod hlavičkou projektu JARV IS... V ArtCafé posloužilo také jako jízdenka na exkurzi diskografií jeho dřívější kapely Pulp.

Jarvis Cocker vyrůstal na předměstí továrního Sheffieldu. Zažíval nudu a odcizení, ale pocit spiklenectví měl při poslechu pořadu slavného moderátora Johna Peela na veřejnoprávní BBC. Slýchal tu post-punkové kapely jako The Fall a zhlédl se v jejich frontmanovi Marku E. Smithovi – a oslňovaly ho strašidelné texty písní o Manchesteru, kde se odrážely třídní války, proměny města a jakýsi magický realismus na amfetaminech. Cocker měl stejný zápal pro diskotéky. Proto ještě na střední škole založil kapelu Pulp.

Pulp na sebe upozornili až v 90. letech během hitparádových závodů mezi kapelami Blur a Oasis. Závody, které si vymyslely hudební časopisy, aby zvedly prodeje, pro mnohé vyhráli právě Pulp. Z Jarvise Cockera ale mainstreamovou hvězdu udělalo vystoupení během předávání cen Brit Awards v roce 1996, kde přerušil spasitelské a kýčovité vystoupení Michaela Jacksona – pobíhal po pódiu a honila ho ochranka. V nedávném rozhovoru vzpomínal, že se poté chvíli nemohl ukázat na veřejnosti – a do jisté míry mu to prý připomněla současná karanténa.

Pulp se sice rozpadli v roce 2002 po albu We Love Life, ale některé jejich songy jsou věčné. Na nahrávce se Cocker nejvíc přiblížil svému vzoru z The Fall a to konkrétně v písni Wickerman – kde je v hlavní roli post-industriální město. Více než osmiminutová píseň vypráví o řece, která neprotéká Sheffieldem, ale raději pod městem. Prohánějí se tu čarodějnice a řeka je cítit zavřenými továrnami. V písni Sheffield: Sex City z roku 1993 se zase neobvyklým způsobem prolíná sex a ubranismus. „Ta budova zněla jako hromadné orgie,“ vypráví tu Cocker, který je tu v roli pozorovatele a naslouchá sídlišti v dělnické čtvrti, kde bytovky mají tenké stěny.

Obrazů města je tvorba Jarvise Cockera plná. Pokud chcete o propojení urbanismu, třídy, sexu u britské kapely Pulp slyšet víc nebo o aktuální desce Beyond the Pale vědět víc, poslechněte si celé ArtCafé s Milošem Hrochem.

Pořad připravil: Miloš Hroch

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Související