Kaveh Daneshmand: Kinosály máme plné, Írán je pro Čechy exotika
Před osmi lety přijel do Prahy, před sedmi tu založil filmový festival. Sám točí filmy, aktuálně jeden o česko-íránské rodině, která se vydá na výlet do Polska.
Celý záznam pořadu včetně dalších hostů a hudby podle výběru Petra Dorůžky si můžete poslechnout zde:
Kaveh Daneshmand, umělecký ředitel a zakladatel Festivalu íránských filmů, jehož letošní sedmý ročník skončil v neděli v Praze a nyní se přesouvá do Brna a do Bratislavy, oceňuje kuráž současných íránských nezávislých filmařů. Sám prý ale odvahu k založení festivalu před sedmi lety nepotřeboval: „České publikum je na podobné kulturní události zvyklé.“ Íránský film se podle něj vyznačuje unikátní filmovou řečí a za sedm let existence festivalu si organizátoři rozhodně nemohou stěžovat na nezájem českého publika: „Naše sály jsou stále plné. Začínali jsme ve Světozoru a teď už promítáme ve čtyřech pražských kinech a dalších prostorech.“
Sedm let festivalového růstu
Nemáme na výběr! Musíme točit dobré filmy, říkají íránští tvůrci
Íránští filmaři dnes a denně čelí cenzuře a zákazům. „Máme ale silnou filmovou historii, za kterou neseme odpovědnost,“ říkají režiséři Majid Barzegar a Abed Abest.
Tematicky se festival posunul z pouhé přehlídky íránské filmové produkce k plnohodnotnému festivalu se soutěží, filmovými semináři a dílnami. Navíc se rozrostl do dalších měst jako Brno nebo Bratislava. Jakkoli jde o snímky z geograficky a kulturně odlišné oblasti, hlavní látkou íránských filmů podle Kaveho zůstávají lidské bytosti: „Natáčíme filmy o lásce, zoufalství a naději, se kterými se české publikum dokáže velmi dobře identifikovat.“ Letos se festival rozhodl akcentovat tvůrce krátkých filmů, jejichž projekcí dokonce oficiálně zahajoval.
Chystá se celovečerní česko-íránské drama
Kaveh přijel do Prahy před osmi lety, aby tu studoval film. Od té doby v Česku zůstal, i když mu íránské prostředí chybí: „V Íránu jsem vyrůstal, mám na to vzpomínky, které se vztahují k rodině, prostředí, íránskému jídlu, povaze lidí, duchu města. V roli cizince jsem však v Čechách nikdy neměl špatné zkušenosti.“ Sám je autorem krátkého filmu Přeháňky (Occasional Showers) a v současnosti připravuje v koprodukci svůj celovečerní debut - rodinné drama o íránském muži, který se spolu svou českou ženou a dítětem vydá na výlet do Polska.
Praha je festivalový ráj
Razieh Ansari na Festivalu íránských filmů: Usiluji o zachování vnitřní nezávislosti
Už po sedmé se letos v Praze konal Festival íránských filmů. Po šest dní představoval divákům to nejzajímavější, co se v íránské kinematografii urodilo v posledních letech.
Poslední protesty v Íránu na přelomu roku měly podle Kaveho především ekonomické důvody a je těžké odhadnout, jaký budou mít dlouhodobý dopad. Samotné filmové umění je v Íránu oblíbeným kulturním vyžitím, zhlédnout aktuální zahraniční filmy však není jednoduché. Do distribuce se zahraniční filmy podle Kaveho nedostávají mimo jiné z obavy, že by s nimi v kinech nedokázaly soupeřit domácí snímky, což by ovlivnilo příjmy íránského filmového průmyslu. I když se v Íránu koná několik velkých festivalů, v Praze je nabídka daleko větší: „Tady se vás někdy až zmocní závrať, nevíte, který festival si máte vybrat. V tomhle je Praha výjimečná.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.