Jsem soukromá osoba, která také diriguje. Výroční cenu Bohuslava Martinů obdržel dirigent Libor Pešek

2. březen 2020

Držitelem Pamětní medaile Nadace Bohuslava Martinů se letos stal šestaosmdesátiletý dirigent Libor Pešek. Řídil nejlepší české i zahraniční orchestry včetně České a Slovenské filharmonie, deset let stál v čele Královského filharmonického orchestru v Liverpoolu. V rozhovoru proto celkem překvapivě vyznělo jeho konstatování, že se hudby vlastně snažil stranit. I když tak, aby to navenek nebylo úplně poznat.

„Do jisté míry jsem zůstal amatérem a díky tomu jsem se měl čas zajímat také o jiné věci. Vždycky mi přišlo trochu potupné, když se o nějakém muzikantovi říkalo: hudba je mu vším! Na AMU jsem šel jen proto, abych nemusel na vojnu, teprve ve druhém ročníku, když jsem viděl na koncertě v Praze Antonia Pedrottiho, jsem se zanítil. Zbláznil jsem se do vážné muziky kvůli němu. Ale o hudební historii jsem se většinou dočítal až z programových brožur ke koncertům. Asi proto, že jsem vyšel z bigbandu, šlo mi víc o tu muziku než o společenské postavení. 

Libor Pešek

Před dvěma lety ohlásil Libor Pešek ukončení dirigentské činnosti. Ani poté si ale symfonickou hudbu při poslechu nepřestal analyzovat. Tuto „nemoc z povolání“ mu kompenzuje jedna drobná výhoda: „Když slyšíte něco dokonalého, což je málokdy, tak to dokážete ocenit jako nikdo jiný.“

Za komplikovanou součást své profese považuje komunikaci s orchestry, protože ty v zásadě ohrnují nad dirigenty nos: „Dokonce o tom vyšla knížka Nepřítel číslo jedna. Trvá dlouho než člověk získá zkušenost a empatii, proto se říká, že dirigent začíná až po padesátce. Součást zralosti dirigenta je vytušit, kde má hráč meze. Až k nim by ho měl přivést, ale pak už by to měl nechat, protože ho jen deprimuje a uráží i ostatní. Výtky vůči kolegovi vztahují další hudebníci většinou i na sebe. Když ovšem orchestr chce hrát, tak nemusíte dělat nic, stačí dát první a hraje sám.“

My nakažení buddhismem nebereme svou existenci příliš vážně. Žijeme dva životy, praktický a duchovní.
Libor Pešek

K současným tendencím doplňovat koncerty jinými než hudebními vjemy je Libor Pešek skeptický. „Symfonická hudba je k poslouchání a prožívání a ne, aby se orchestr strefoval do toho, co se za ním promítá na plátně. Je to projev postkulturní doby, i když nechci být staromilský a nepochybuji, že vznikne zase něco jiného. Jak říká Woody Allen, smrti se nebojím, ale radši bych u toho nebyl. Taky si myslím, že bych u toho už radši nebyl…“

autor: Renata Klusáková
Spustit audio

Související