Jaroslav Durych: Bloudění. Z Větší valdštejnské trilogie čte Marek Němec

Právě před 90 lety vyšel poprvé velký historický román Bloudění. Prozaik, esejista a básník Jaroslav Durych ho napsal jako duchovní podobenství i osobitý výklad dějin. Své vyprávění časově vymezil vzestupem, slávou a pádem Albrechta z Valdštejna a na pozadí příběhu milostného bloudění českého protestanta a katolické dívky vylíčil brutalitu doby třicetileté války. V podání Marka Němce poslouchejte denně od 18:30 a po odvysílání ještě po dobu jednoho měsíce on-line. 

Když Jaroslava Durycha poslala jeho babička na studie (oba rodiče ztratil už v dětství), předurčila mu dráhu kněze. Nakonec se jím nestal (stal se lékařem), ale hluboká víra a nezlomné katolické přesvědčení mu zůstaly po celý život. Jaroslav Durych je považován za nejvýraznějšího představitele české katolicky orientované literatury. A i když je pro mnohé postavou silně kontroverzní – zejména pro svoji publicistickou angažovanost koncem 30. let 20. století – nic to nemění na nesporné umělecké kvalitě jeho díla.

Nejznámější a také umělecky nejsilnější jsou jeho historické romány (za všechny připomeňme alespoň tzv. větší a menší valdštejnskou trilogii: Bloudění a Rekviem) a jeho doménou bylo období raného baroka. Tento zájem výrazně ovlivnil volbu témat i umělecký rukopis, jeho obraznost, symboliku, jazyk, slovník, větnou stavbu atd.

Čtěte také

Románovou trilogii Bloudění vydal Durych po hlubokém studiu historických pramenů v listopadu 1929 u pražského nakladatele Ladislava Kuncíře jako jedenáctý svazek edice Philobiblon. Slovník české literatury po roce 1945 o knize uvádí: „Barvitá evokace brutálních scén z třicetileté války, fabulace osnovaná na milostném bloudění českého exulanta a španělské dívky – symbolů tragického vztahu domácího protestantismu a protireformace – i emocionálně stupňovaný protiklad duchovnosti a hmoty, který se promítá do kompozice, obraznosti i jazyka díla, směřují k otázce po hlubším, existenciálním smyslu martyria, jímž prochází člověk v těžké historické době. Blouděním i jeho tematickým dovětkem, výrazově sevřenou ,menší valdštejnskou trilogií‘ Rekviem, Durych otevřel české historické próze žánrové a myšlenkové perspektivy, odlišné od dosud převládající jiráskovské tradice.“ 

Marek Němec

Dílo se setkalo s širokým kritickým a recenzentským ohlasem. F. X. Šalda ve stati In margine Durychova Bloudění (1930) autora chválí i kritizuje: „Román Durychův je naplněn kalnou pekelnou atmosférou, která ti zadrhuje přímo hrdlo. Jsou v něm scenérie hrůzy tak vytřeštěné, že jsem již dávno nečetl podobných (...). Durychův román je celý stavěn na kompozičním principu barokním; to je životní i myšlenkový styl Durychův. (...) Bloudění je jistě krásná a silná věc. (...) Je to umění uzavřené a minulostné ve všem všudy, při všem svém žáru a při vší své síle. Patos jeho není již patosem naším; absolutno jeho není absolutnem naším.“

Premiéru dvacetidílné četby na pokračování na Vltavě uvádíme při příležitosti 90. výročí prvního vydání knihy.

Účinkuje: Marek Němec

Připravil: Jiří Červenka
Režie: Vít Vencl
Natočeno v roce 2019.

autor: Jiří Červenka
Spustit audio

Související