Jakou váhu mají ceny Gramophone? Co rozhoduje o jejich udělení?

17. leden 2018

Časopis Gramophone uveřejnil seznam nejlepších nahrávek, do kterých se znovu dostal Pavel Haas Quartet.

A není to jediná nahrávka vydavatelství Supraphon, která byla tak dobře hodnocena. Do studia jsme pozvali producenta vydavatelství Supraphon Matouše Vlčinského a šéfredaktora časopisu Harmonie Luboše Stehlíka. Byla to příležitost ptát se nejen na konkrétní zajímavé nahrávky loňského roku, ale hlavně na to, kam míří svět hudebních nosičů a jaké místo v něm mají ocenění různých hudebních časopisů.

Vyjmenovali jsme pět nejsledovanějších ocenění ve světě klasické hudba: Cena Gramophone, BBC Music Awards, Echo Klassik, Grammy a Diapason. Co všechno rozhoduje o udělení těchto cen? A jaký mají reálný dopad?  

Pavel Haas Quartet hraje Smetanu a Šostakoviče

01084895.jpeg

Tři členové Haasova kvarteta, houslista Marek Zwiebel, violista Pavel Nikl a violoncellista Peter Jarůšek, v rozhovoru s Petrem Veberem uvažují o Smetanově a Šostakovičově hudbě, jíž se v současnosti intenzivněji věnují, a rekapitulují, kde všude letos na jaře koncertují.

Z odpovědí je patrné, že opakovaně prorokovaný zánik nahrávacího průmyslu a tradičních hudebních nosičů se opět odkládá. I když na oživení se podílejí především nové cesty distribuce přes internet a webové portály. A nadále také platí, že znovu a znovu vycházejí starší nahrávky, takže firmy s bohatým archivem toho nepřestávají využívat.

Vedle této dlouhé vlny reedic a „reedic reedic“ se ale přece jenom vznikají nové snímky. A stojí za pozornost, že oni velcí hráči na trhu s deskami nepřinášení ty hlavní impulzy: „Nejzajímavější věci se dějí na úrovni malých a středních labelů,“ upozornil Luboš Stehlík.

Právě malým labelům věnujeme některé z příštích vydání hudebních Reflexí. Matouš Vlčinský zase shrnul, jak si stojí supraphonské nahrávky na jednotlivých evropských trzích. 

Spustit audio