Hudba Jižní Ameriky: Brazílie versus španělsky mluvící země. Na souboj zve Petr Dorůžka
Země Jižní Ameriky lze snadno rozdělit do dvou skupin: ty kde se mluví španělsky, a Brazílii, jediný latinskoamerický stát, kde se mluví portugalsky. Jak spolu tyto skupiny soupeří v hudební nabídce?
K rozmanitosti latinskoamerické hudby přispěl fakt, že se tu prolínají vlivy mnoha kultur ze tří kontinentů: jihoamerických indiánů, černošských otroků z Afriky a evropských kolonizátorů. Africký vliv je nejsilnější v Brazílii, kde dokonce znovuožívá styl afrobeat, který vznikl před 40 lety v Nigérii. Takto zní skupina Iconili z města Belo Horizonte na jihu Brazílie:
Velmi zajímavou průpravou k hudbě španělsky mluvícího světa jsou filmy Pedro Almodóvara. Jeden z nich, Mluv s ní, obsahuje nezapomenutelnou scénu: na slavnosti pod otevřeným nebem se scházejí hosté, početný ansámbl doprovází zpěváka - a tím je jeden z nejrespektovanějších brazilských umělců, Caetano Veloso. A právě zde se skrývá pointa. Veloso nezpívá portugalsky, tedy svojí mateřštinou, ale španělsky - jazykem Almódovarova filmu.
Jak vznikl argentický hudební styl chamamé a další typická jihoamerická hudba? Víc zjistíte přímo ze záznamu ArtCafé.
Související
-
Přístavy jako kolébky hudebních stylů. Do Hamburku i Buenos Aires zve Petr Dorůžka
New Orleans je kolébkou jazzu, v Buenos Aires se zrodilo tango, kluby v Hamburku i Liverpoolu formovaly hudbu Beatles. Jaké hudební poklady přístavy skrývají?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.