Debbie a jejím parťačkám nechybí styl, ale schopnost překvapit

6. červen 2018

Teď loupí ženy. Film Debbie a její parťačky navazuje na trilogii Dannyho parťáci. Tentokrát se chystá krádež klenotů za 150 milionů dolarů na výročním plese Met Gala v New Yorku. Zlodějský all-star tým utvářejí například Sandra Bullocková, Cate Blanchettová, Sarah Paulsonová, Rihanna a mladá hvězda Awkwafina.

Příběhy o stylových zlodějích a podvodnících, kteří s lehkostí dotáhnou do zdárného konce neproveditelnou loupež nebo oblafnou ústředního záporáka, stojí velmi často na soutěži. Ukrást víc peněz než kdokoliv v historii, získat vysněný lup před svými soupeři, stát se nejlepším zlodějem na světě. Dannymu a jeho kumpánům se v Soderberghových třech dílech podaří postupně jako prvním vykrást hned tři kasina v Las Vegas, pokořit v přímém souboji zlodějského rivala a porazit nejdokonalejší bezpečnostní systém. U nového filmu, v němž George Clooneyho nahrazuje Sandra Bullocková coby Debbie Oceanová, tento zcela typický rys kupodivu chybí. Debbie a její parťačky totiž paradoxně soutěží především s původní trilogií. Podobně jako si může dítě uvědomovat srovnání v případě, že má staršího úspěšného sourozence, tak i film bojuje s vlastní pozicí vůči předchozí sérii, kterou se pokouší trumfnout. Navzdory této snaze ale film Garyho Rosse trpí vlastními problémy vycházejícími z nedržícího vyprávění, povrchní práce s týmem nebo z problematického napojování na již existující svět.

Z filmu Debbie a její parťačky

Suverénní krádež, suverénní styl

Filmu rozhodně nelze upřít zdařilou práci se stylem. Důmyslná krádež diamantových šperků přímo z krku herečky při slavnostní večeři během Met Gala funguje naprosto suverénně. Všechny akce, které se odehrávají na různých místech s rozdílnými aktéry, jsou přehledně a hladce propojeny do organicky působícího celku. Střih, kamera a komunikace mezi postavami přitom dokážou vytvářet nebo umocňovat napětí při komplikacích s dotažením plánu do úspěšného konce. Zároveň si i v pasážích přípravy loupeže snímek drží velmi dobré tempo, když jednotlivé kroky za sebe klade přímočaře bez výrazných odboček.

Z filmu Debbie a její parťačky

Síla zlodějských nebo podvodnických filmů spočívá v tom, že společně se zápornými postavami jsme podfouknutí i my jako diváci. Zpravidla totiž dochází k zásadnímu zvratu, kdy zjistíme, že všechno, co jsme viděli a slyšeli, nebyla tak úplně celá pravda. Stáváme se proto součástí hry, v níž nás filmaři svými strategiemi přechytračí. Podstatnou součástí takových zlomů jsou ale pečlivě rozmístěná vodítka napříč filmem, k nimž se poté filmy vrací a ukazují nám, že tady jsme měli dávat pozor. Mimo to ale slouží také jako efektivní způsob, jak zamést vlastní stopy a zamaskovat některé logické díry v příbězích. Debbie a její parťačky bohužel v tomto ohledu selhávají. Při zpětném vysvětlování se totiž do příběhu náhle dostávají postavy, o nichž jsme vůbec nevěděli, nebo události, jež nebyly ani naznačeny. Místo úžasu nad finálně zaklapnutou mozaikou tak zůstává rozčarování nad násilně naroubovanými dílky deformujícími celý obrázek.

Premiéra filmu Debbie a její parťačky. Hvězdně obsazený film volně navazující na legendární sérii Dannyho parťáci

Gary Ross zaostává v práci s postavami

Jestli ale snímek opravdu v něčem zaostává, tak je to práce s postavami. Soderbergh v Dannyho parťácích umně pracuje s tenzí mezi ústřední dvojicí a vztahovou dynamikou, díky čemuž se na lupiče lépe napojujeme. Mezi jejich následovnicemi však prakticky k žádné osobní interakci nedochází, a pokud ano, tak primárně v podobě komicky zamýšlených epizodek, jako když jedna z členek ukazuje indické dívce, jak funguje Tinder. Stejně tak i osobní rámec pomsty bývalému partnerovi Debbie vyznívá neskutečně ploše. Claude jako hlavní záporná postava totiž ve filmu není vůbec aktivním soupeřem, jehož je potřeba pokořit, ale jenom pasivním elementem, který má ospravedlnit motivaci hlavní hrdinky. Namísto rozvíjení vztahů mezi parťačkami nás film neustále zahlcuje rušivými podněty. Proto jsme svědky náhodného objevování postav z původní trilogie nebo cameo rolí slavných osobností bez nulového dopadu na vyprávění. Oproti tomu druhým Dannyho parťákům se epizodu s Brucem Willisem povedlo do příběhu harmonicky začlenit.

Rossův snímek symbolicky začíná i končí u Dannyho smuteční desky. Jeho stín tak přeneseně stále visí nad celým příběhem, přičemž Debbie ani jejím parťačkám se z něj navzdory všem urputným snahám o styl a eleganci nedaří vystoupit.

Debbie a její parťačky (USA, 2018) Režie a námět: Gary Ross, Scénář: Gary Ross, Olivia Milch, Kamera: Eigil Bryld, Hrají: Sandra Bullocková, Cate Blanchettová, Anne Hathawayová, Helena Bonham Carterová, Rihanna, Sarah Paulsonová, Mindy Kalingová, Awkwafina, Distribuce: Vertical Entertainment, Česká premiéra: 7. června 2018

autor: Martin Kos