Co dělat, když se vaše dítě stane džihádistou? Tuniský režisér vypráví o hledání nového smyslu života

18. červenec 2018

Nový snímek tuniského režiséra Mohameda Bena Attiy Drahý synu (Weldi), který uvedl canneský i karlovarský festival, citlivě pozoruje, jak se rodina vypořádá se ztrátou syna. I to, jak těžké může být pro mladé lidi období maturity.

Část rozhovoru vám nabízíme i v přepisu. Celý si ho můžete poslechnout v záznamu z pořadu Reflexe.

Jak byste popsal snímek Drahý synu?

Základní myšlenkou filmu je vlastně hledání smyslu života. A to ve chvíli, kdy se cítíme ztracení. Kladu si ve filmu otázku, zda je při takovém tápání lepší zůstat sám, nebo se obklopit svou rodinou, ženou, mužem a dětmi. Ptám se, je lepší se izolovat od společnosti, nebo ji naopak vyhledávat? Filmem tak zkoumám paradox dneška, ve kterém je strach ze samoty a zároveň strach ze života pospolu.

A podobně jako v mém předchozím snímku Hedi i tady ukazujeme prostý způsob života. Který je komfortní, ale zároveň nalinkovaný společností. Hrdina z našeho filmu se dostane do situace, kdy se musí rozhodnout, jak se zachová. Jestli tu komfortní zónu opustí.

Hlavní děj se točí kolem maturity. Je v Tunisku skutečně tak náročnou zkouškou? A zároveň je pro mladé lidi tak důležitá?

Skutečně je hodně důležitá. Vše se v určité životní etapě točí kolem maturity. Je to nejdůležitější zkouška celého školního cyklu. Dobrá známka u maturity nám zajišťuje i lepší pracovní umístění a umožňuje nám dělat skutečně to, co chceme. Na druhou stranu spousty mladých Tunisanů vlastně nevědí, co chtějí. To je společenský paradox. Mladí lidé se ve škole specializují. Říká se jim, co mají dělat. A přitom hned po maturitě se musí sami rozhodnout, čemu se budou věnovat.  A to mnohdy netuší. Pro mnohé chlapce i dívky je tohle období hodně drsné.

Nový snímek tuniského režiséra Mohameda Bena Attiy Drahý synu (Weldi)

Už v době, kdy jsem psal scénář, byl příběh založený na perspektivě otce. A na jeho vztahu se synem jedináčkem. Zajímaly mě i mezigenerační vztahy. Jak rychle pochopíme z prvních záběrů, rodiče měli svého syna Samiho dost pozdě. Byl to jejich, dá se říct, životní projekt. Vše se točí kolem Samiho a pozornost graduje právě v době maturitních zkoušek. Když Sami náhle zmizí, otec si neví rady. Není zvyklý na takovou situaci. Sami je pro něj vším a bez něj je to konec světa.

Film vznikl v koprodukci s bratry Dardennovými. Co pro Vás tahle spolupráce znamená?

Bratři Dardennovi koprodukovali už můj první film Hedi. Já jsem cinefil, takže miluji jejich filmy. Ale stejně tak se mi líbí i tvorba jiných filmařů. Dardenni jsou tak jedni z mnoha, kdo mojí tvorbu ovlivnili.

Nový snímek tuniského režiséra Mohameda Bena Attiy Drahý synu (Weldi)

Při tvorbě filmu Drahý synu mě o hodně víc nechali pracovat samostatně. Několikrát jsem jim ukázal pracovní verze snímku. A i tady jsme viděli věci podobně. Protože oba velmi dobře rozumí tomu, jak chci situace zachytit.

Detailní, intimní záběry se přibližují právě jejich pojetí a jejich vidění. Jak jsem Vám už řekl, je to ale možná nevědomý vliv. Oba patří mezi režiséry, které obdivuji a respektuji. Ale víte, někdy se všichni chováme dost sobecky. Protože točíme to, co chceme vidět právě jen my. Sám jsem divákem, sám ale taky točím. Takže ve filmu chci vidět ty příběhy a děje, které mě zajímají a které jsou mi blízké.

Spustit audio